Impression Management Selebgram di Media Sosial Instagram

  • Fathya Alissananda Public Relations
  • Maman Suherman
Keywords: Selebgram, Dramaturgi, Impression Management

Abstract

Abstract. Le Minerale This study aims to determine the impression management of a celebgram that will be studied by the author here is a student of Fikom Unisba on the front stage and back stage on Instagram social media. Impression management is an impression management that is needed in presenting yourself in front of others in order to be well received. It can be judged from the front stage and backstage of a celebgram. The front stage and backstage that will be researched here is a discussion about the activities carried out by objects in his instagram account including every post uploaded and for the backstage is the preparation made to support his appearance on the front stage and also when in daily life outside of social media instagram. This research was conducted on 2 people who are celebgrams and are undergoing as students at the Faculty of Communication Unisba. This study uses qualitative studies. The approach used in this study is dramaturgy, with the paradigm used is constructivist. Impression management carried out by celebgram on the front stage is to display another side that is fashionable, as done by SA which often displays posts using fashionable clothes. With the selection of fashion can show a self-image that is in accordance with the profession of the informant as a model. As is the case with RA who shows funny videos on the front stage and is willing to do anything to entertain and see his followers laugh.

Abstrak. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui impression management seorang selebgram yang akan diteliti oleh penulis di sini adalah mahasiswa fikom unisba di panggung depan dan panggung belakang di media sosial Instagram. Impression management merupakan suatu manajemen kesan yang dibutuhkan dalam mempresentasikan diri dihadapan orang lain agar dapat diterima dengan baik. Hal ini dapat dinilai dari panggung depan dan panggung belakang seorang selebgram. Panggung depan dan panggung belakang yang akan diteliti di sini adalah pembahasan mengenai aktifitas yang dilakukan objek di dalam akun instagramnya meliputi setiap postingan yang di upload dan untuk panggung belakangnya ialah persiapan yang dilakukan untuk menunjang penampilannya di  panggung depan dan juga ketika di dalam kehidupan sehari-hari di luar media sosial instagram. Penelitian ini dilakukan pada 2 orang yang merupakan selebgram dan tengah menjalani sebagai mahasiswa di Fakultas Ilmu Komunikasi Unisba. Penelitian ini menggunakan studi kualitatif. Pendekatan yang digunakan dalam penelitian ini adalah dramaturgi, dengan paradigma yang digunakan yaitu konstruktivis. Impression management yang dilakukan selebgram pada panggung depan adalah  menampilkan sisi lain yang modis, seperti yang dilakukan oleh SA yang sering menampilkan unggahan dengan menggunakan pakaian yang fashionable. Dengan pemilihan busana tersebut dapat menunjukkan citra diri yang sesuai dengan profesi dari informan sebagai seorang model. Seperti halnya dengan RA yang menampilkan video lucu dalam panggung depan dan rela melakukan apapun untuk menghibur serta melihat para followersnya tertawa.

Published
2022-01-21