Pemanfaatan Media Sosial Instagram sebagai Sarana Corporate Branding

  • Rico Muhamad Zen Public Relations Fakultas Ilmu Komunikasi
  • Ani Yuningsih
Keywords: Corporate branding, Media Sosial, Instagram

Abstract

Abstract. PT. X is a media company that was built with the aim of helping young Indonesian businessmen to be able to move up the class to become world-class business people. By utilizing the media as a forum for information, currently PT. X use Instagram social media under their @pebisnismuda account as a means of doing corporate branding. Corporate branding is a way that can be used if a company wants the products or services it offers to always be remembered and become the main choice by consumers from the intense business competition in the market. So the object in this research is PT. X. he purpose of this study is to find out the form of using Instagram social media is carried out by a company in carrying out the company's communication strategy in conducting corporate branding programs. The research method used is a qualitative research method with a case study approach. Data collection techniques in this study were interviews, documentation studies and field observations. The result of this research is that the use of Instagram social media in doing corporate branding is carried out with a series of stages that are communicated in a planned manner to the wider community on the @pebisnismuda account. The company holds a virtual business discussion event that is able to attract the general public who is able to improve the image and sharpen the company's identity as a mentor for young entrepreneurs in the publics.

Abstrak. PT. X merupakan suatu perusahaan media yang dibangun dengan tujuan untuk membantu pebisnis-X untuk dapat naik kelas menjadi pebisnis kelas dunia. Dengan memanfaatkan media sebagai wadah informasi, saat ini PT. X memanfaatkan media sosial Instagram dalam akun @pebisnismuda sebagai sarana untuk melakukan corporate branding. Corporate branding menjadi jalan yang bisa digunakan apabila perusahaan menginginkan produk atau jasa yang ditawarkannya selalu diingat dan menjadi pilihan utama oleh konsumen dari ketatnya persaingan bisnis dipasaran.  Maka yang menjadi objek dalam penelitian ini adalah PT. X. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui bentuk pemanfaatan media sosial Instagram yang dilakukan oleh suatu perusahaan dalam menjalankan strategi komunikasi perusahaan dalam melakukan program corporate branding.  Metode penelitian yang digunakan adalah metode penelitian kualitatif dengan pendekatan studi kasus. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini adalah dengan wawancara, studi dokumentasi dan observasi dilapangan. Hasil dari penelitian ini adalah Pemanfaatan media sosial Instagram dalam melakukan corporate branding dilakukan dengan rangkaian tahapan yang dikomunikasikan secara terencana kepada masyarakat luas pada akun @pebisnismuda. Perusahaan menyelenggaran event virtual diskusi mengelola bisnis yang mampu menjadi daya tarik khalayak umum yang mampu meningkatkan citra serta mempertajam identitas perusahaan sebagai mentor bagi pengusaha muda dimata publiknya.

Published
2022-01-20