Analisis Perbandingan Kinerja Keuangan Sebelum dan Semasa Pandemi Covid-19 pada Sektor Telekomunikasi yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia
Abstract
Abstract. Financial performance is a description of the company's financial position and shows the results of operations for a certain period, which is obtained by analyzing financial statements. The telecommunications sector is one of several sectors that still have a growth potential in the new normal era. In the midst of the Covid-19 pandemic, the telecommunications sector remains resilient. During the Covid-19 pandemic, the public's need for a digital lifestyle with internet data access has also increased the performance of telecommunication providers. The purpose of this study was to determine the condition of the financial performance of the telecommunication companies studied before and after the emergence of the covid-19 pandemic. To analyze the significant differences in the financial performance of the telecommunication companies studied before and after the emergence of the covid-19 pandemic. The population in this study are telecommunications sector companies listed on the Indonesia Stock Exchange. Sampling was done by purposive sampling criteria. The results of this study, a comparison of financial performance through the Return on Assets ratio of companies in the telecommunications sector before and during the Covid-19 pandemic, shows that there is no significant difference. Comparison of financial performance through the Current Ratio of companies in the telecommunications sector before and during the Covid-19 pandemic shows that there is no significant difference. A comparison of financial performance through the Debt to Equity Ratio of companies in the telecommunications sector before and during the Covid-19 pandemic shows that there are significant differences. Comparison of financial performance through the Total Assets Turnover ratio of companies in the telecommunications sector before and during the Covid-19 pandemic shows that there are significant differences.
Abstrak. Hasil dari penelitian ini adalah: Terdapat hubungan positif antara attention (perhatian) terhadap iklan Le Minerale dengan kesadaran merek yang termasuk kategori kuat/tinggi and antara interest (minat) terhadap iklan Le Minerale dengan kesadaran merek yang termasuk kategori sedang. Kinerja keuangan adalah gambaran posisi keuangan perusahaan dan menunjukkan hasil usaha selama periode tertentu, yang diperoleh dengan melakukan analisa laporan keuangan. Sektor telekomunikasi merupakan salah satu dari beberapa sektor yang masih memiliki potensi pertumbuhan di era new normal. Di tengah pandemi Covid-19, sektor telekomunikasi tetap tangguh. Di masa pandemi Covid19, kebutuhan masyarakat akan gaya hidup digital dengan akses data internet turut meningkatkan kinerja penyelenggara telekomunikasi. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui kondisi kinerja keuangan perusahaan telekomunikasi yang diteliti sebelum dan semasa adanya pandemi covid-19 & untuk menganalisis perbedaan signifikan kinerja keuangan perusahaan telekomunikasi yang diteliti pada saat sebelum dan semasa adanya pandemi covid-19. Populasi pada penelitian ini adalah perusahaan sektor telekomunikasi yang terdaftar pada Bursa Efek Indonesia. Penarikan sampel dilakukan dengan kriteria purposive sampling. Hasil Penelitian ini, Perbandingan pada kinerja keuangan melalui rasio Return on Assets pada perusahaan- perusahaan sektor telekomunikasi sebelum dengan semasa adanya pandemi Covid-19 menunjukkan bahwa tidak ada perbedaan yang signifikan. Perbandingan pada kinerja keuangan melalui rasio Current Ratio pada perusahaan- perusahaan sektor telekomunikasi sebelum dengan semasa adanya pandemi Covid-19 menunjukkan bahwa tidak terdapat perbedaan yang signifikan. Perbandingan pada kinerja keuangan melalui rasio Debt to Equity Ratio pada perusahaan- perusahaan sektor telekomunikasi sebelum dengan semasa adanya pandemi Covid-19 menunjukkan bahwa terdapat perbedaan yang signifikan. Perbandingan pada kinerja keuangan melalui rasio Total Assets Turnover pada perusahaan- perusahaan sektor telekomunikasi sebelum dengan semasa adanya pandemi Covid-19 menunjukkan bahwa terdapat perbedaan yang signifikan.