Pengaruh Stres Akademik terhadap Perilaku Cyberloafing pada Mahasiswa Universitas Islam Bandung

  • Muhammad Rayhan Fajri Psikologi
  • Eneng Nurlaili Wangi
Keywords: Stres, Mahasiswa, cyberloafing

Abstract

Abstract. Yang, Chen, A, & Chen, Y. stated that the Covid-19 pandemic caused students to experience several new stressors which influenced the level of stress experienced by students, namely health, academic burden, psychological separation from school and fear of Covid-19 infection. Hidayat & Sumantri stated that Cybeloafing is a behavior that is not only limited to workers, but students can also do cyberloafing when they open the internet that is not related to their learning while studying. This research aims to find out how much influence academic stress has on cyberloafing behavior in students at Bandung Islamic University. The measuring instrument used is an academic stress measuring instrument which has been adapted by Nuha11 which refers to Busari's theory12 and a cyberloafing measuring instrument which has been adapted by Nuha11 which refers to Lim's theory5. The sampling technique used is simple probability sampling. The method used is quantitative causality with simple linear regression analysis techniques. The results of this study show that there is a positive influence between academic stress on cyberloafing behavior, namely 11.84%.

 

Abstrak. Yang,  Chen, A , & Chen, Y. menyebutkan bahwa Pandemi Covid-19 menyebabkan mahasiswa mengalami beberapa stresor baru yang mempengaruhi tingkat stres yang dialami mahasiswa yaitu kesehatan, beban akademis, pemisahan psikologis dari sekolah dan ketakutan untuk infeksi Covid-19.  Hidayat & Sumantri menyebutkan Cybeloafing merupakan tingkah laku yang tidak hanya dibatasi oleh para pekerja namun mahasiswa juga dapat melakukan cyberloafing ketika mereka membuka internet yang tidak berhubungan dengan pembelajarannya saat sedang melakukan proses perkuliahan. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui seberapa besar pengaruh antara stress akademik terhadap perilaku cyberloafing pada mahasiswa Universitas Islam Bandung. Alat ukur yang digunakan adalah alat ukur stress akademik yang sudah diadaptasi oleh Nuha11 yang merujuk pada teori Busari12 dan alat ukur cyberloafing yang diadaptasi oleh Nuha11 yang merujuk pada teori Lim5 .Teknik sampling yang dilakukan adalah simple probability sampling. Metode yang digunakan adalah kuantitatif kausalitas dengan teknik analisis regresi linier sederhana.  Hasil penelitian ini menunjukan bahwa terdapat pengaruh yang positif antara stress akademik terhadap perilaku cyberloafing, yaitu sebesar 11.84%.

References

Gokler, M. E., & Turan, S. (2020). Use of problematic technology during the Covid-19 pandemic. ESTUDAM Public Health Journal, 5, 108–114. https://doi.org/10.35232/estudamhsd.767526
Łaskawiec, D., Grajek, M., Szlacheta, P., & Korzonek-Szlacheta, I. (2022, May 24). Post-pandemic stress disorder as an effect of the epidemiological situation related to the COVID-19 pandemic. Healthcare
Sampath, S., Khedr, A., Qamar, S., Tekin, A., Singh, R., Green, R., & Kashyap, R. (2021, September 20). Pandemics throughout the history. Cureus. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8525686/
Gökçearslan, Ş., Uluyol, Ç., & Şahin, S. (2018). Smartphone addiction, cyberloafing, stress and social support among university students: A
path analysis. Children and Youth Services Review, 91, 47-54.
Lim, V. K. G. (2002). The IT way of loafing on the job: Cyberloafing, neutralizing and organizational justice. Journal of Organizational Behaviour, 23, 675–694. http://dx. Doi.org/10.1002/job.161.
Hamrat, N., Hidayat, D. R., & Sumantri, M. S. (2019). Dampak stres akademik dan cyberloafing terhadap kecanduan smartphone. Jurnal EDUCATIO: Jurnal Pendidikan Indonesia, 5(1), 13-19.
Baturay, M. H., & Toker, S. (2015). An investigation of the impact of demographics on cyberloafing from an educational setting angle. Computers in Human Behavior, 50, 358–366.
Fitriyana, S., Respati, T., & Sartika, D. (2021). The source of stress of students during pandemic COVID-19: A qualitative study. Global Medical and Health Communication, 9(1), 76-80.
Yanti, M. P., & Nurwulan, N. R. (2021). Pengaruh pembelajaran daring pada depresi, stres, dan kecemasan mahasiswa. Jurnal Muara Pendidikan, 6(1), 58-63.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Penerbit Alfabeta Bandung
Nuha, M. U. (2021). Pengaruh Stres Akademik Dan Kontrol Diri Terhadap Perilaku Cyberloafing Pada Mahasiswa Psikologi Islam Iain Salatiga. 6.
Busari, Afusat Olanike. "Academic stress among undergraduate students: Measuring the effects of stress inoculation techniques." Mediterranean Journal of Social Sciences 5.27 P2 (2014): 599.
Arikunto, S. 2002. Metodologi Penelitian Suatu Pendekatan Proposal. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Susanti, R. (2005). Sampling Dalam Penelitian Pendidikan. Jurnal Teknodik, 187-208.
Sugiyono. 2015. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung : ALFABETA
Published
2024-02-01