Pengaruh Kepuasan Metoda dalam E-learning terhadap Academic Self-Efficacy pada Mahasiswa UNISBA

  • Yanti Maryanty Psikologi, Fakultas Psikologi
  • Susandari Psikologi, Fakultas Psikologi
Keywords: Academic Self-Efficacy, Kepuasan Metoda dalam E-learning, Mahasiswa UNISBA

Abstract

Abstract. The pandemic causes changes that force us to see the fact that the world is undergoing changes, one of which is education in Indonesia which is also one of the areas affected by the Covid-19 pandemic. These changes can affect Academic Self-Efficacy in terms of e-learning learning, one of which is due to Method Satisfaction in E-learning. This study aims to determine how much influence the Satisfaction Method in E-learning has on Academic Self-Efficacy in UNISBA students. This research method is quantitative causality with research samples totaling 377 students from social science study programs at UNISBA using Cluster Random Sampling. Measurements were made using the Satisfaction Method in the E-learning Scale from Dawley (2007) and the Academic Self-Efficacy Scale from Zajacova (2005). The analysis was carried out using multiple linear regression, the results of the study stated that there was a significant effect of Method Satisfaction in E-learning on Academic Self-Efficacy in UNISBA students with a coefficient of determination of 45.2%, and the remaining 54.8% was the effect of of other variables not examined in this study.

Abstrak. Pandemi menyebabkan terjadinya perubahan yang memaksa kita untuk melihat kenyataan bahwa dunia sedang mengalami perubahan, salah satunya pendidikan di Indonesia pun menjadi salah satu bidang yang terdampak akibat adanya pandemi Covid-19. Perubahan tersebut dapat memengaruhi Academic Self-Efficacy dalam hal pembelajaran e-learning, salah satunya akibat Kepuasan Metoda dalam E-learning. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui seberapa besar pengaruh Kepuasan Metoda dalam E-learning terhadap Academic Self-Efficacy pada mahasiswa UNISBA. Metode penelitian ini adalah kuantitatif kausalitas dengan sampel penelitian yang berjumlah 377 mahasiswa dari prodi ilmu sosial di UNISBA dengan menggunakan Cluster Random Sampling. Pengukuran dilakukan dengan menggunakan Kepuasan Metoda dalam E-learning Scale dari Dawley (2007) dan Academic Self-Efficacy Scale dari Zajacova (2005). Analisis dilakukan dengan uji regresi linear berganda, hasil penelitian menyatakan adanya pengaruh yang signifikan dari Kepuasan Metoda dalam E-learning terhadap Academic Self-Efficacy pada mahasiswa UNISBA dengan nilai koefisien determinasi sebesar 45,2%, dan sisanya sebesar 54,8% lainnya merupakan pengaruh dari variabel lain yang tidak diteliti dalam penelitian ini.

Published
2022-01-20