Pengaruh Parental Social Media Mediation terhadap Perilaku Cyberbullying

  • Kennisza Rizalda Psikologi, Universitas Islam Bandung
  • Sulisworo Kusdiyati Psikologi, Universitas Islam Bandung
Keywords: parental social media mediation, cyberbullying, Remaja SMP

Abstract

Abstract. The use of the internet, especially social media, has changed the way
teenagers communicate and socialize. While there are benefits to living in a digital
world, there are also risks involved, one of which is cyberbullying. One of the factors
that influence cyberbullying is the duration spent online. To reduce the risk of
excessive online activity, parents carry out mediation strategies. The purpose of this
study is to find out how the description and influence of parental social media
mediation on cyberbullying behavior in junior high school adolescents in West Java
Province. In this study, using the parental social media mediation scale (PSMMS)
from Ho et al. (2019) and a cyberbullying offending scale from Patchin & Hinduja
(2015). This research was conducted on 169 junior high school teenagers in West
Java province using causality and purposive sampling methods. This study uses
multiple linear regression test and the R-Square result is 0.116. Parental social media
mediation contributes to cyberbullying behavior by 11.6%.

Abstrak. Penggunaan internet, terutama media sosial telah mengubah cara remaja
berkomunikasi dan bersosialisasi. Meskipun terdapat manfaat untuk hidup di dunia
digital, terdapat juga risiko yang dapat terlibat, salah satu risikonya adalah tindakan
cyberbullying. Salah satu faktor yang mempengaruhi tindakan cyberbullying adalah
durasi yang dihabiskan untuk online. Untuk mengurangi risiko aktivitas online
berlebihan, orang tua melakukan strategi mediasi. Tujuan penelitian ini yaitu untuk
mengetahui bagaimana gambaran dan pengaruh parental social media mediation
terhadap perilaku cyberbullying pada remaja SMP di Provinsi Jawa Barat. Pada
penelitian ini menggunakan alat ukur parental social media mediation scale
(PSMMS) dari Ho et al. (2019) dan alat ukur cyberbullying offending scale dari
Patchin & Hinduja (2015). Penelitian ini dilakukan kepada 169 remaja SMP di
provinsi Jawa Barat dengan menggunakan metode kausalitas dan purposive
sampling. Penelitian ini menggunakan uji regresi linear berganda dan didapat hasil
R-Square sebesar 0,116. Parental social media mediation berkontribusi terhadap
perilaku cyberbullying sebesar 11,6%.

Published
2023-01-31