Hubungan Big Five Personality dan Fear of Missing Out pada Pengguna Instagram

  • Indryana Fauziah Alamsyah Psychology
  • Hedi Wahyudi Psychology
Keywords: Fear of Missing Out, Instagram, Mahasiswa

Abstract

Abstract. College students are the most internet users in Indonesia, especially Instagram users. Fear of Missing Out is a phenomenon that often occurs in students. FoMO causes them to use social media more often to follow other people's activities so they don't miss the latest information. This FoMO phenomenon can be seen through the Big Five Personality personality type. This study aims to see the close relationship between the Big Five Personality personality types and FoMO on Instagram users. The research method used is quantitative research with a correlational research design with a research subject of 258 student respondents in Bandung. The analytical technique used is the Spearman Rank Correlation Test. The data obtained indicate that there is a positive relationship between extraversion and FoMO with r = 0.699 and p = 0.000 < 0.05; there is a positive relationship between agreeableness and FoMO with r = 0.672 and p = 0.000 <0.05; there is a positive relationship between neuroticism and FoMO with r = 0.653 and p = 0.000 <0.05; and there is a positive relationship between openness to experience and FoMO with r = 0.644 and p = 0.000 <0.05. The data obtained also show that there is a negative relationship between conscientiousness and FoMO r = -0.687 with p = 0.000 <0.05.

Abstrak. Mahasiswa merupakan pengguna internet terbanyak di Indonesia, terutama pengguna Instagram. Fear of Missing Out menjadi salah satu fenomena yang sering terjadi pada mahasiswa. FoMO menyebabkan mereka lebih sering menggunakan media sosial untuk mengikuti aktivitas orang lain dan agar tidak tertinggal informasi terkini. Fenomena FoMO ini dapat dilihat melalui tipe kepribadian Big Five Personality. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk melihat keeratan hubungan antara tipe kepribadian Big Five Personality dengan FoMO pada mahasiswa pengguna Instagram. Metode yang digunakan adalah penelitian kuantitatif dengan desain penelitian korelasi dengan subjek penelitian sebanyak 258 responden mahasiswa di Bandung. Teknik analisis yang digunakan adalah Uji Korelasi Rank Spearman. Data yang diperoleh menunjukkan terdapat hubungan positif antara extraversion dengan FoMO dengan r = 0,699 dan p = 0,000 < 0,05; terdapat hubungan positif antara agreeableness dengan FoMO dengan r = 0,672 dan p = 0,000 < 0,05; terdapat hubungan positif antara neuroticism dengan FoMO dengan r = 0,653 dan p = 0,000 < 0,05; dan terdapat hubungan positif antara openness to experience dengan FoMO dengan r = 0,644 dan p = 0,000 < 0,05. Data yang diperoleh juga menunjukkan terdapat hubungan negatif antara conscientiousness dengan FoMO r = -0,687 dengan p = 0,000 < 0,05.

Published
2023-01-28