Pengaruh Motif Gaming Mobile Legends terhadap Internet Gaming Disorder pada Emerging Adulthood

  • Anisa Tsaniya Faza Psikologi, Universitas Islam Bandung
  • Lilim Halimah Psikologi, Universitas Islam Bandung
Keywords: Motif Gaming, Internet Gaming Disorder (IGD), Mobile Legends, Emerging Adulthood

Abstract

Abstract. The motive of social, escape, coping, competition, skill development, fantasy, and recreation are driving factors that can determine whether gaming is beneficial or detrimental to users. It becomes detrimental if the chosen motive leads to a behavioral problem called Internet Gaming Disorder (IGD). Mobile Legends was chosen as most palyed online game in Bandung, whose users belong to emerging adulthood. Emerging adulthood is faced with a situation full of uncertainty, and online games are an option to reduce the fatigue of the situation experienced. This study aims to obtain empirical data regarding the influence of Mobile Legends Gaming Motives on Internet Gaming Disorder (IGD) in emerging adulthood. The causality method is used by selecting 106 samples based on the purposive sampling technique. Data collection uses the Motive for Online Gaming Questionnaire (MOGQ) to measure the gaming motive and The Internet Gaming Disorder Scale (IGDS) to measure the Internet Gaming Disorder (IGD) variable. Data analysis used multiple linear regression tests. As a result, Mobile Legends gaming motives simultaneously have a 28.3% effect on Internet Gaming Disorder (IGD) with P value = 0.000 < 0.05. While partially, the only thing that significantly affects Internet Gaming Disorder (IGD) is escape with a P value = 0.001 < 0.05 .

Abstrak. Motif gaming yang terdiri dari social, escape, coping, competition, skill development, fantasy, dan recreation merupakan faktor pendorong yang dapat menentukan apakah perilaku bermain game menjadi menguntungkan atau merugikan bagi penggunanya. Menjadi merugikan jika motif yang dipilih mengarah pada masalah gangguan perilaku atau disebut Internet Gaming Disorder (IGD). Mobile Legend dipilih sebagai game online yang paling banyak digunakan di Kota Bandung, yang penggunanya termasuk kelompok usia emerging adulthood. Masa emerging adulthood dihadapkan pada situasi yang penuh ketidakpastian, dan game online menjadi opsi untuk mereduksi kepenatan yang dialami. Penelitian ini bertujuan untuk memperoleh data empiris mengenai pengaruh Motif Gaming Mobile Legends terhadap Internet Gaming Disorder (IGD) pada usia emerging adulthood. Metode kausalitas digunakan dengan memilih 106 sampel berdasarkan teknik purposive sampling. Pengumpulan data menggunakan alat ukur Motive for Online Gaming Questionnaire (MOGQ) untuk mengukur variabel motif gaming dan Internet Gaming Disorder Scale (IGDS) untuk mengukur variabel Internet Gaming Disorder (IGD). Analisis data menggunakan uji regresi linier berganda. Hasilnya, motif gaming Mobile Legends secara simultan memberikan pengaruh sebesar 28.3% terhadap Internet Gaming Disorder (IGD) dengan nilai P = 0.000 < 0.05. Sedangkan secara parsial, yang secara signifikan memberikan pengaruh terhadap Internet Gaming Disorder (IGD) hanya motif escape dengan nilai P = 0.001 < 0.05.

Published
2022-07-26