Pengaruh Religiusitas terhadap Academic Dishonesty pada Mahasiswa di Universitas Islam Bandung

  • Annisa Fadhila Nur Husna Psikologi, Universitas Islam Bandung
  • Yuli Aslamawati Psikologi, Universitas Islam Bandung
Keywords: Religiusitas, Academic Dishonesty, Mahasiswa

Abstract

Abstract. Currently there is a view that the measure of success is to have good grades. So to get good grades, students do various ways such as doing academic dishonesty, including students who study at schools that are based on religion and carry moral values. Academic dishonesty can take the form of cheating, cooperating without permission, plagiarism and manipulation either intentionally or unintentionally. One of the variables that affect academic dishonesty is religiosity. According to Rettinger & Jordan (2005) that religiosity can act as a factor that can protect oneself from academic dishonesty. This study aims to examine the effect of religiosity on academic dishonesty among students at the Islamic University of Bandung. This research approach is a quantitative approach. The respondents of this study were all active undergraduate students at the Islamic University of Bandung with a research sample of 263 students. The sampling technique used is Cluster Random Sampling. The instruments used in this study are The Centrality of Religiosity Scale compiled by Huber & Huber (2012) to measure religiosity and Academic Dishonesty Scale compiled by McCabe & Trevino (1997) to measure academic dishonesty. The results of the regression analysis show that there is a negative influence of religiosity on academic dishonesty in students, which means that if the level of religiosity is high, the level of academic dishonesty will be lower and vice versa. The religiosity variable contributed 29.8% to the academic dishonesty in students.

Abstrak. Saat ini terdapat pandangan bahwa tolak ukur kesuksesan adalah dengan memiliki nilai yang baik. Sehingga untuk mendapatkan nilai yang baik mahasiswa melakukan berbagai cara seperti melakukan academic dishonesty, termasuk pada  mahasiswa yang menempuh pendidikan di sekolah yang beraraskan agama dan mengusung nilai-nilai moral. Academic dishonesty ini dapat berupa menyotek, melakukan kerjasama tanpa izin, plagiasi dan manipulasi baik secara sengaja atau tidak sengaja. Salah satu variabel yang mempengaruhi academic dishonesty adalah religiusitas. Menurut Rettinger & Jordan (2005) bahwa religiusitas dapat bertindak sebagai faktor yang dapat memproteksi diri dari perilaku academic dishonesty. Penelitian ini bertujuan untuk melihat pengaruh religiusitas terhadap academic dishonesty pada mahasiswa di Universitas Islam Bandung. Pendekatan penelitian ini adalah pendekatan kuantitatif. Responden penelitian ini adalah seluruh mahasiswa aktif S1 di Universitas Islam Bandung dengan sampel penelitian berjumlah 263 orang mahasiswa. Teknik sampling yang digunakan adalah Cluster Random Sampling. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini adalah The Centrality of Religiosity Scale yang disusun oleh Huber & Huber (2012) untuk mengukur religiusitas dan Academic Dishonesty Scale yang disusun oleh McCabe & Trevino (1997) untuk mengukur academic dishonesty. Hasil analisis regresi menunjukan bahwa terdapat pengaruh negatif dari religiusitas terhadap academic dishonesty pada mahasiswa, yang berarti jika tingkat religiusitas tinggi maka tingkat academic dishonesty akan semakin rendah dan sebaliknya. Variabel religiusitas berkontribusi sebesar 29.8% terhadap variabel academic dishonesty pada mahasiswa.

Published
2022-07-26