Pengaruh Regulasi Diri terhadap Fear of Missing Out pada Penggemar Korean Pop
Abstract
Abstract. The Korean Wave phenomenon is often found in Indonesia and its impact is felt in everyday life. The Korean Wave product that is in great demand is pop music which can attract fans called K-Popers. K-Pop fans always find out about their idols' activities and feel afraid of missing out on valuable experiences, which is an indication of Fear of Missing Out. There are several predictors of the influence of FoMO, one of which is self-regulation. The aim of this research is to determine the effect of self-regulation on FoMO in K-Pop fans. The research sample was 324. This research used a quantitative approach with non-experimental causality and purposive sampling methods. Data analysis was carried out using descriptive statistical analysis. Data collection was carried out using measuring instruments from the Miller and Brown scale (1991) for the self-regulation variable and using the scale from Przybylski, et al (2013) which has been adapted by Nadya Akmalia (2020) for the FoMO variable. The results of data analysis show an Rsquare value of 0.415, which means that self-regulation has an effect of 41.5% on FoMO and a significance value of 0.00 < 0.05 and -15.103 < ttable (-1.967) is obtained, so the Self-Regulation variable has a negative effect on the FoMO variable. So it means that the higher the level of self-regulation in K-Pop fans, it will have a significant effect in reducing the level of FoMO.
Abstrak. Fenomena Korean Wave banyak dijumpai di Indonesia dan dampaknya sangat terasa di kehidupan sehari-hari. Produk Korean Wave yang banyak diminati adalah musik pop yang dapat mendatangkan kelompok penggemar yang disebut K-Popers. Penggemar K-Pop selalu mencari tahu aktivitas idolanya dan merasa takut kehilangan pengalaman berharga, yang merupakan indikasi Fear of Missing Out. Terdapat beberapa prediktor yang menjadi pengaruh FoMO, salah satunya yaitu regulasi diri. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh regulasi diri terhadap FoMO pada penggemar K-Pop. Sampel penelitian sebanyak 324. Studi ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan metode kausalitas non-eksperimental dan purposive sampling. Analisis data dilakukan dengan menggunakan analisis statistic deskriptif. Pengumpulan data dilakukan menggunakan alat ukur dari skala Miller dan Brown (1991) untuk variabel regulasi diri dan menggunakan skala dari Przybylski, dkk (2013) yang telah diadaptasi oleh Nadya Akmalia (2020) untuk variabel FoMO. Hasil analisis data menunjukkan nilai Rsquare sebesar 0,415 yang berarti bahwa regulasi diri berpengaruh sebesar 41.5% terhadap FoMO dan didapat nilai signifikansi sebesar 0.00 < 0.05 dan sebesar sebesar -15.103 < ttabel (-1.967) maka variabel Regulasi Diri berpengaruh negatif terhadap variabel FoMO. Sehingga diartikan semakin tinggi tingkat regulasi diri pada penggemar K-Pop maka akan berpengaruh secara signifikan dalam menurunkan tingkat FoMO.
References
[2] Amelia, D. T. (2023). Fear Of Missing Out (FOMO) Pada Masa Dewasa Awal. CAUSALITA: Journal Of Psychology, 1(1), 28-37.
[3] Angesti, R., & Oriza, I. D. I. (2018). Peran fear of missing out (FoMO) sebagai mediator antara kepribadian dan penggunaan internet bermasalah. Jurnal Muara Ilmu Sosial, Humaniora, Dan Seni, 2(2), 790–800. https://doi.org/10.24912/jmishumsen.v2i2.2317
[4] Azzahra, A. F., & Halimah, L. (2022). Pengaruh Self-esteem terhadap Fear of Missing Out pada Penggemar NCT. In Bandung Conference Series: Psychology Science (Vol. 2, No. 2, pp. 1-9).
[5] Bandura, A. (1991). Social cognitive theory of self-regulation. Organizational Behavior and Human Decission Processes, 50(2), 248-287. https://doi.org/10.1016/0749-5978(91)90022-L
[6] Baumeister, R. F., Campbell, J. D., Krueger, J. I., & Vohs, K. D. (2003). Does High Self-Esteem Cause Better Performance, Interpersonal Success, Happiness, or Healthier Lifestyles? Psychological Science in the Public Interest, 4(1). https://doi.org/10.1111/1529-1006.0143
[7] Baumeister, R. F., & Leary, M. R. (1995). The need to belong: desire for interpersonal attachments as a fundamental human motivation. Psychological Bulletin, 117(3), 497-529. https://doi.org/10.1037/0033- 2909.117.3.497
[8] Brown. Miller. Lawendowski. (1999). The Self Regulation Questionnare.
[9] Ghozali, Imam. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program IBM SPSS 25. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
[10] JWT Intelligence. (2012). Fear Of Missing Out (FOMO). Diunduh dari www.jwtintelligence.com/wpcontent/uploads/2012/03/f_JWT_FOMO_updat e_3.21.12.pdf.
[11] Kusnadi, M. L., & Suhartanto, P. E. (2022). Hubungan antara Regulasi Diri dengan Fear of Missing Out (FoMO) pada Mahasiswa Pengguna Media Sosial. Suksma: Jurnal Psikologi Universitas Sanata Dharma, 3(2), 19-29.
[12] Maulidya, R. (2023). FOMO (FEAR OF MISSING OUT) PADA MAHASISWA PENGGEMAR BUDAYA KOREA (Studi Deskriptif Mahasiswa Pendidikan IPS Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Jakarta) (Doctoral dissertation, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA)
[13] Miller, W. R., & Brown, J. M. (1991). Self-regulation as a conceptual basis for the prevention and treatment of addictive behaviours. In N. Heather, W. R. Miller & J. Greeley (Eds.), Self-control and the addictive behaviours (pp. 379). Sydney: Maxwell Macmillan Publishing Australia.
[14] Papalia, D. E., Old, S. W., Feldman, & R. D. (2008). Human Development (terjemahan A. K. Anwar). Jakarta: Prenada Media Group
[15] Rinata, A. R., & Dewi, S. I. (2019). Fanatisme penggemar kpop dalam bermedia sosial di instagram. Interaksi: Jurnal Ilmu Komunikasi, 8(2), 13-23.
[16] Przybylski, A. K., Murayama, K., Dehaan, C. R., & Gladwell, V. (2013). Computers in Human Behavior Motivational, emotional, and behavioral correlates of fear of missing out. Computers in Human Behavior, 29(4), 1841–1848
[17] Putri, A.W. 2019. BTS, ‘Ikon Ekonomi’ Anyar Korea Selatan. Tirto.id. Diakses dari https://tirto.id/bts-ikon-ekonomi-anyar-korea-selatan-egjM pada 12 September 2020
[18] Rahmawati, I., & Halimah, L. (2021). Hubungan antara Fear of Missing Out (FoMO) dengan adiksi media sosial pada penggemar selebriti Korea. Prosiding Psikologi, 7(1), 52–57. https://doi.org/10.29313/.v7i1.25543
[19] Ruyandy, R., & Kartasasmita, S. (2021, August). The Effect of FoMO as a Mediator of Big-Five Personality Relationship with Problematic Internet Use Among Emerging Adulthood. In International Conference on Economics, Business, Social, and Humanities (ICEBSH 2021) (pp. 356-364). Atlantis Press.
[20] Sarajwati, M. K. (2019). Fenomena Korean Wave di Indonesia. Egsaugm. Diakses dari https://egsa.geo.ugm.ac.id/2020/09/30/fenomena-korean-wave-di-indonesia/
[21] Suwiryawati, N. K. D., Aprianingsih, N. K. D., Putri, N. L. G. D. E., & Pradnyawati, S. O. (2022). Peran Generasi Z dalam Pengembangan Industri Kreatif sebagai Upaya Penanggulangan Kesenjangan Ekonomi Bali di Era Society 5.0. Prosiding Pekan Ilmiah Pelajar (PILAR), 2, 176-201.
[22] Sianipar, N. A., & Kaloeti, D. V. S. (2019). Hubungan antara regulasi diri dengan fear of missing out (Fomo) pada mahasiswa tahun pertama Fakultas Psikologi Universitas Diponegoro. Jurnal empati, 8(1), 136-143.
[23] Silalahi, U. (2015). Metode Penelitian Sosial Kuantitatif. PT. Refika. Aditama.
[24] Surayya, S., Ismanto, H. S., & Setiawan, A. (2022). Regulasi Diri Remaja Pecinta Korean Pop di Semarang Terhadap Prestasi Akademik. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(5), 7014-7021.
[25] Surya, D., & Aulina, D. (2020). Self-regulation as a predictor of Fear of Missing Out in emerging adulthood. INSPIRA: Indonesian Journal of Psychological Research, 1(1), 1-5.
[26] Utami, E. F. (2019). SOCIAL MEDIA, CELEBRITY AND FANS: A STUDY OF INDONESIAN K-POP FANS. Subang Jaya: Tesis, Taylor’s University.
[27] Vikcyyati, M. A., & Rozali, Y. A. (2023). Analisis Pengaruh Regulasi Diri Terhadap Fear OF Missing Out (Studi Pada Remaja Pengguna Tiktok). In Psychommunity Seminar Nasional Psikologi Esa Unggul.
[28] Won So. (2020). Distribution of K-pop views on YouTube Worldwide as of June 2019, by country. Statista. Diakses dari https://www.statista.com/statistics/1106704/south-korea-kpop-youtube-views-by-country pada 12 September 2020
[29] Zahroh, L., & Sholichah, I. F. (2022). Pengaruh konsep diri dan regulasi diri terhadap fear of missing out (FoMO) pada mahasiswa penguna Instagram. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(3), 1103-1109.
[30] Zimmerman, B.J. (2000). Attainment of self-regulation: A social cognitive perspective. In M. Boekaerts, P.R. Pintrich, & M. Zeidner (Eds.), Handbook of self-regulation (pp. 13-39). San Diego, CA: Aca- demic Press.