Figur Ayah dan Orientasi Masa Depan Remaja Sma Negeri Kota Bandung

  • Anggita Marshanda Farahdina Psikologi
  • Andhita Nurul Khasanah Jurusan Psikologi, Fakultas Psikologi
Keywords: Figur Ayah, Orientasi Masa Depan, Remaja

Abstract

Abstract. Future orientation is crucial, especially during high school when adolescents begin to think about and prepare for the future. The existence of a father figure as a role model and mentor will help adolescents about their future orientation. This study aims to determine the level of future orientation of adolescents seen from father figures who play a role in parenting. This research design uses descriptive quantitative method using cluster random sampling technique. The characteristics of the participants of this study are public senior high school students in the city of Bandung with an age range of 15 to 18 years. The participants obtained amounted to 528 respondents. The measuring instrument used is the theoretical model of Future Orientation built by Seginer, Nurmi, and Poole (1991) developed by Winurini (2021) for Indonesian adolescents. The data analysis method in this study uses descriptive statistical methods using percentages and tables. The results showed that the level of adolescents' future orientation was in the moderate category. And adolescents see biological fathers as father figures who are involved in parenting.

Abstrak. Orientasi Masa Depan merupakan hal yang krusial, terutama pada masa SMA ketika remaja mulai memikirkan dan mempersiapkan masa depan. Keberadaan figur ayah sebagai role model dan mentor akan membantu remaja mengenai gambaran masa depannya. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui tingkat orientasi masa depan remaja dilihat dari figur ayah yang berperan dalam pengasuhan. Desain penelitian ini menggunakan metode kuantitatif deskriptif dengan menggunakan teknik cluster random sampling. Karakteristik partisipan penelitian ini merupakan siswa SMA Negeri di kota Bandung dengan rentang usia 15 hingga 18 tahun. Partisipan yang didapatkan berjumlah 528 responden. Alat ukur yang digunakan adalah model teoretikal Orientasi Masa Depan yang dibangun oleh Seginer, Nurmi, dan Poole (1991) yang dikembangkan oleh Winurini (2021) untuk remaja Indonesia. Metode analisis data dalam penelitian ini menggunakan metode statistik deskriptif dengan menggunakan persentase dan tabel. Hasil penelitian menunjukkan tigkat orientasi masa depan remaja berada pada kategori cukup. Serta remaja melihat ayah kandung sebagai figur ayah yang terlibat dalam pengasuhan.

References

Jembarwati, O. (2015). Pelatihan orientasi masa depan dan harapan keberhasilan studi pada siswa SMA. Humanitas: Jurnal Psikologi Indonesia, 12(1), 45–51.

Nurmi, J. (1991). Adolescents’ orientation to the future: Development of interests and plans, and related attributions and affects, in the life span context.

Seginer, R. (2009). Future Orientation (Developmental and Ecological Perspectives) (1st ed.). New York : Springer Science & Business Media.

Trommsdorff, G. (1986). Future time orientation and its relevance for development as action. In Development as action in context: Problem behavior and normal youth development (pp. 121–136). Springer.

Santrock, J. W. (2003). Adolescence (11th ed.). Boston : McGraw Hill International Edition.

Crocetti, E., Schwartz, S. J., Fermani, A., Klimstra, T., & Meeus, W. (2012). A cross-national study of identity status in Dutch and Italian adolescents. European Psychologist.

Sarwono, S. W. (2013). Psikologi Remaja edisi revisi. Jakarta: Rajawali Pers.

Winurini, S. (2021). Pengembangan Skala Orientasi Masa Depan Pendidikan pada Remaja Indonesia. Aspirasi: Jurnal Masalah-Masalah Sosial, 12(2), 179–193.

Rarasati, N., Hakim, M. A., & Yuniarti, K. W. (2012). Javanese Adolescents-Future Orientation and Support for its Effort: An Indigenous Psychological Analysis. International Journal Of Psychological And Behavioral Sciences, 6(6), 1263–1267.

Marsuq, A. F., & Kristiana, I. F. (2017). Hubungan antara persepsi terhadap keterlibatan ayah dalam pengasuhan dengan konsep diri pada siswa kelas X SMK Negeri 4 Kendari. Jurnal EMPATI, 6(4).

Forehand, R., Long, N., & Hedrick, M. (1987). Family characteristics of adolescents who display overt and covert behavior problems. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 18(4), 325–328.

Pougnet, E., Serbin, L. A., Stack, D. M., & Schwartzman, A. E. (2011). Fathers’ influence on children’s cognitive and behavioural functioning: A longitudinal study of Canadian families. Canadian Journal of Behavioural Science/Revue Canadienne Des Sciences Du Comportement, 43(3), 173.

Shapiro, J. L. (2003). The Good Father. Penerbit Kaifa.

Mallers, M. H., Charles, S. T., Neupert, S. D., & Almeida, D. M. (2010). Perceptions of childhood relationships with mother and father: Daily emotional and stressor experiences in adulthood. Developmental Psychology, 46(6), 1651–1661.

Risnawati, E., Nuraqmarina, F., & Wardani, L. M. I. (2021). Peran father involvement terhadap self esteem remaja. Psympathic: Jurnal Ilmiah Psikologi, 8(1), 143–152.

Stefani, M. K., & Arianti, R. (2023). Orientasi Masa Depan Remaja di Kota Salatiga. Jurnal Inovasi Penelitian, 3(8), 7325–7336.

Ulitua, A. E., & Ratnaningsih, I. Z. (n.d.). Hubungan Antara Orientasi Masa Depan Dengan Keterlibatan Siswa Kelas X Di Smkn 11 Semarang. In Jurnal Empati (Vol. 9, Issue 3).

Published
2024-02-01