The Influence of Religious Coping on Academic Stress in Students of The Faculty of Medicine, Bandung Islamic University

  • Maulana Abdul Malik Ibrahim Unisba
  • Andhita Nurul Khasanah Fakultas Psikologi Universitas Islam Bandung
Keywords: stres, mahasiswa, akademik

Abstract

Abstract. Academic stress is a stimulus caused by academic stressors and how they react physically, emotionally, behaviorally and cognitively to these stressors (Gadzella & Masten, 2005). Religious coping is coping with stress with religious patterns and methods such as prayer and worship with the aim of eliminating stress (Pargament 1999). The aim of this research is to determine the effect of religious coping on academic stress in students at the Faculty of Medicine, Islamic University of Bandung. The subjects in this study were medical students N = 245 people. The analysis technique used is simple linear regression. The tool for measuring religious coping uses the Iranian Coping Religious Scale by Alfakseir & Coleman (2011) which has been adapted by Shabrina (2017). Meanwhile, the academic stress measuring tool uses the Student Life Stress Inventory by Gadzella & Masten (2005) which has been adapted by Praghlopati et al. (2021). The research results showed that there was a negative influence of 48.7% on academic stress in students at the Faculty of Medicine, Islamic University of Bandung.

Abstrak. Stres akademik merupakan suatau stimulus yang disebabkan oleh stressor akademik dan bagaimana reaksi mereka terhadap fisik,  emosi,  perilaku dan kognitif terhadap stressor tersebut (Gadzella & Masten,  2005). Coping religius merupakan coping stress dengan pola dan meted religius seperti berdoa, beribadah dengan tujuan menghilangkan stress (Pargament1999). Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh coping religius terhadap stress akademik pada mahasiswa Fakultas Kedokteran Universitas Islam Bandung. Subjek pada penelitian ini adalah mahasiswa kedokteran N = 245 orang. Teknik analisis yang digunakan regresi linear sederhana. Alat ukur coping religius menggunakan Iranian Coping Relgius Scale oleh Alfakseir & Coleman (2011) yang sudah di adaptasi oleh Shabrina (2017). Sedangkan alat ukur stress akademik menggunakan Student Life Stress Inventory oleh Gadzella & Masten (2005) yang sudah di adaptasi oleh Praghlopati et al. (2021). Hasil penelitian menunjukkan bahwa ada pengaruh negatif sebesar 48.7% terhadap stress akademik pada mahasiwa Fakultas Kedokteran Universitas Islam Bandung.

References

Pemerintah, R. I. (2012). UU Nomor 12 Tahun 2012 tentang Pendidikan Tinggi.

Indria, I., Siregar, J., & Herawaty, Y. (2019). Hubungan antara kesabaran dengan stres akademik pada mahasiswa di pekanbaru. AN-NAFS, 13(01), 21-34.

Dilla, I. F., & Susanti, R. Sabar dan Stres Akademik pada Mahasiswa. Psikobuletin: Buletin Ilmiah Psikologi, 3(3), 131-139.

Gadzella, B. M., & Masten, W. G. (2005). An analysis of the categories in the student-life stress inventory. American journal of psychological research, 1(1), 1-10.

Mahfar, M., Zaini, F, & Nordin, N. A. (2007). Analisis faktor penyebab stres di kalangan pelajar. Jurnal Kemanusiaan, 5(1).

Hernawati, N. (2006). Tingkat stres dan strategi coping menghadapi stres pada mahasiswa tingkat persiapan bersama tahun akademik 2005/2006. Jurnat llmu Pertanian Indonesia, 11(2), him. 43-49.

Talumewo, V. R., Pangemanan, D. H. C, dan Marunduh, S. R. (2014). Stresterhadap daya tahan belajar pada mahasiswa angkatan 2013 Fakultas Kedokteran Universitas Sam Ratulangi. Jurnal e-Biomedik, 2(1), him. 1-5

Rakhmawati, I., Farida, P., dan Nurhalimah. (2014). Sumber stres akademik dan pengaruhnya terhadap tingkatstres mahasiswa keperawatan.

Habeeb, K. A. (2010). Prevalence of stressors among female medical students Taibah University. Journal of Taibah University Medical Sciences, 5(2), 110-119.

Rosiek, A. , Rosiek-Kryszewska, A. , Leksowski, Ł. , & Leksowski, K. (2016). Chronic stress and suicidal thinking among medical students. International journal of environmental research and public health, 13(2), 212.

Sivan, S. dan Rangasubhe, P. (2013). Prevalence of stress and its associated factors. Journal of Evolution of Medical and Dental Sciences, 2(48), him. 9386-9394

Loubir, D. B., Serhier, 2., Diouny, S., Battas, Agoub, M., dan Othmani, M. B. (2014). Prevalence ofstress in Casablanca medical students: a cross-sectionalstudy. Pan African Medical Journal, 19(149), him. 1-10.

Phang, C. K., Sherina, M. S., Zubaidah, J. O., NoorJan, K. O. N. , Firdaus, M. , Siti Irma, F. I. , dan Normala, I. (2015). Prevalence of psychological stress among undergraduate students attending a health programme in a Malaysian University. Pertanika Journal Science ft Technology, 23(1), him. 29-35.

Asani, M. O., Farouk, Z., dan Gambo, S. (2016). Prevalence of perceived stress among clinical students of Bayero University Medical School. Nigerian Journal ofBasic andClinical Sciences, 13(1), him. 55-58.

Prabamurti, G. A. (2019). Analisis faktor-faktor pemicu level stres akademik mahasiswa kedokteran universitas sebelas maret surakarta. INA-Rxiv. June, 25.

Lazarus, R. S & Folkman, S., 1984. Stress, appraisal, and coping. New York: Springer

Sohail, N. (2013). Stress and academic performance among medical students. J Coll Physicians Surg Pak, 23(1), 67-71.

Pargament, K. I. (1997) The Psychology of Relgius Coping: Theory, Research, and Practice. Guilford Press, New York.

Utami, S. E., Ihsani, H., Titisemita, A., & Handayani, S. (2023). Peran Relgius Coping terhadap Quarter Life Crisis pada Mahasiswa. Journal on Education, 5(3), 8299-8307.

Berliani, A. F. (2023). HUBUNGAN STRES AKADEMIK DENGAN GANGGUAN PSIKOFISIOLOGIS PADA MAHASISWA KEDOKTERAN Studi Observasional Pada Mahasiswa Universitas Islam Sultan Agung Semarang (Doctoral dissertation, Universitas Islam Sultan Agung Semarang).

Pargament, K. I., Kennell, J. , Hathaway, W. , Grevengoed, N. , Newman, J. , & Jones, W. (1988). Religion and the problem-solving process: Three styles of coping. Journal for the scientific study of religion, 90-104.

Maier, K., Konaszewski, K., Skalski, S. B., Büssing, A., & Surzykiewicz, J. (2022). Spiritual Needs, Relgius Coping and Mental Wellbeing: A Cross-Sectional Study among Migrants and Refugees in Germany. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(6). https://doi. org/10. 3390/ijerph19063415

Ginata, A. J., Astuti, R. D. I., & Hartati, J. (2023). Tingkat Stres Berdasarkan Jenis Stresor Pada Mahasiswa Tingkat Akhir Tahap Akademik Fakultas Kedokteran Unisba. Jurnal Riset Kedokteran, 25-30.

Wulandari, D. (2018). Hubungan antara regulasi diri dalam belajar dan stres akademik pada mahasiswa kedokteran.

Pratama, T. S., & Suprihatin, T. (2022). Hubungan Antara Efikasi Diri dan Regulasi Emosi dengan Stres Akademik pada Mahasiswa Fakultas Kedokteran Universitas Islam Sultan Agung Semarang. Prosiding Konstelasi Ilmiah Mahasiswa Unissula (KIMU) Klaster Humanoira.

Silalahi, U. (2015). Metode Penelitian Sosial Kuantitatif. Bandung: PT. Refika Aditama

Shabrina, F. N. (2017). PENGARUH COPING RELIGIUS TERHADAP STRES MENANTU PEREMPUAN YANG TINGGAL BERSAMA IBU MERTUA (Doctoral dissertation, University of Muhammadiyah Malang).

Pragholapati, A., Suparto, T. A., Puspita, A. P. W., & Sulastri, A. (2021). Indonesian adaptation of the Student-Life Stress Inventory: Psychometric properties and factor structure. NURSING UPDATE: Jurnal Ilmiah Ilmu Keperawatan P-ISSN: 2085-5931 e-ISSN: 2623-2871, 12(3), 36-47.

Pargament, K. I., Koeing, H. G., & Perez, L. M. (2000). The many methods of relgius coping: Development and initial validation of the rcope. Journal Of Clinical Psychology.

Goff, A. M. (2011). Stressors, academic performance, and learned resourcefulness in baccalaureate nursing students. International journal of nursing education scholarship, 8(1).

Merry, & Mamahit, H. C. (2020). Stres akademik mahasiswa aktif angkatan 2018 dan 2019 universitas swasta di DKI Jakarta. JKI (Jurnal Konseling Indonesia), 6(1), 6–13. https://doi.org/10.21067/jki.v6i1.4935.

Handayani, E., & Nirmalasari, N. (2020). Perbedaan tingkat stres mahasiswa perantauan dan bukan perantauan. Jurnal Penelitian Kesehatan Suara Forikes, 11(3), 63–66. http://dx.doi.org/10.33846/sf11nk311.

Published
2024-02-01