Pengaruh Sikap Mengenai Bullying terhadap Perilaku Prososial Santri Bystander di Pondok Pesantren

  • Luthfiah Khoirotun Nisa Psikologi
  • Andhita Nurul Khasanah Prodi Psikologi, Fakultas Psikologi, Universitas Islam Bandung, Indonesia.
Keywords: Sikap, Perilaku Prososial, Pengamat

Abstract

Abstract. Islamic boarding schools are schools with the characteristic of teaching Islamic religious values. Adolescents who are in Islamic boarding schools will adapt or adjust themselves to various conditions within the scope of Islamic boarding schools. Cases of bullying in Islamic boarding schools are increasing because there are teenagers who become observers (bystanders) watching bullying incidents directly in front of their eyes which makes the perpetrators of bullying become reinforcements in carrying out bullying behavior. This research used a quantitative experimental method with a total of 344 MTS Islamic boarding school students in Bandung City as subjects. The measuring instrument used in this research uses the Attitude Scale which measures attitudes regarding bullying and the Prosocial Tendencies Measure (PTM) measuring instrument which measures prosocial behavior. The research results show that there is no influence of bullying attitudes on the prosocial behavior of Islamic boarding school observer students (Sig. 0.167 > 0.05).

Abstrak. Pondok pesantren merupakan sekolah dengan ciri khas mengajarkan nilai agama islam. Remaja yang berada di pondok pesantren akan beradaptasi atau menyesuiakan dirinya dengan berbagai macam kondisi dalam ruang lingkup pondok pesantren. Kasus bullying di dalam pesantren semakin meningkat karena terdapat remaja yang menjadi pengamat (bystander) menonton kejadian bullying secara langsung di depan mata yang menjadikan pelaku bullying sebagai penguat dalam melakukan perilaku bullying. Penelitian ini menggunakan metode eksperimen kuantitatif dengan jumlah subjek 344 santri MTS pondok pesantren di Kota Bandung. Alat ukur yang digunakan dalam penelitian ini menggunakan Attitude Scale yang mengukur sikap mengenai bullying dan alat ukur Prosocial Tendencies Measure (PTM) yang mengukur perilaku prososial. Uji hipotesis dengan pengolahan data dilakukan dengan program SPSS.  Hasil penelitan menunjukkan bahwa tidak terdapat pengaruh sikap mengenai bullying terhadap perilaku prososial santri pengamat pondok pesantren (Sig. 0,167 > 0,05).

References

Olweus, D. (1997). Bully / victimproblems in school. European Journal of Psychology of Education, 7(4), 495–510.Djaslim S. Intisari Pemasaran dan Unsur-unsur Pemasaran. Bandung: Linda Karya; 2003.

Salmivalli, C., Voeten, M., & Poskiparta, E. (2011). Bystanders matter: Associations between reinforcing, defending, and the frequency of bullying behavior in classrooms. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 40(5), 668–676. https://doi.org/10.1080/15374416.2011.597090A. Shimp T. Periklanan Promosi: Aspek Tambahan Komunikasi Pemasaran Terpadu. 5th ed. Jakarta: Erlangga; 2000.

Evans, C. B. R., & Smokowski, P. R. (2015). Prosocial Bystander Behavior in Bullying Dynamics: Assessing the Impact of Social Capital. Journal of Youth and Adolescence, 44(12), 2289–2307. https://doi.org/10.1007/s10964-015-0338-5

Paluck, E. L., & Shepherd, H. S. (2012). The salience of social referents: A field experiment on collective norms and harassment behavior in a school social network. Journal of Personality and Social Psychology, 103(6), 899–915. https://doi.org/10.1037/a0030015

Oppenheim, A. N. (1966). Questionnaire design and attitude measurement.

Azwar, S. (1988). Sikap manusia: teori dan pengukurunnya.

Darmiyati Zuchdi. (1995). PEMBENTUKAN SIKAP. Cakrawala Pendidikan, November, 19.

Carlo, G., & Randall, B. A. (2002). The development of a measure of prosocial behaviors for late adolescents. Journal of Youth and Adolescence, 31(1), 31–44. https://doi.org/10.1023/A:1014033032440

Lestari, R. (2013). Keluarga: Tempat Proses Belajar Perilaku Prososial. Prosiding Seminar Nasional Parenting 2013, 61–73.

Ernawati, S. (2022). BULLYING DAN MENTAL HYGIENI SANTRI DI PONDOK PESANTREN JEMBER. הארץ, 10(8.5.2017), 2003–2005.

Khuluq, I. K. (2023). Hubungan Persepsi Teman Sebaya Terhadap Peristiwa Bullying Pada Santri Di Pondok Pesantren Al-Hidayah. Ilmu Keperawatan, 6, 729–739.

Ramli, A. (2023). The Importance of Islamic Character Education in Addressing Bullying Behavior in Boarding Schools Urgensi Pendidikan Karakter Islam dalam Mengantisipasi Perilaku Bullying di Sekolah Berasrama. 1(2), 1–9

Susilo, F. N., & Sawitri, D. R. (2015). Pola Asuh Otoriter Orang Tua dan Sikap Terhadap Bullying Pada Siswa Kelas XI. Empati, 4(4), 78–83.

Asih, G. Y., & Pratiwi, M. M. S. (2010). Perilaku Prososial Ditinjau Dari Empati Dan Kematangan Emosi. Jurnal Psikologi Universitas Muria Kudus, I(1), 33–42. http://eprints.umk.ac.id/268/1/33_-_42.PDF

Lesmono, P., & Ari Prasetya2, B. E. (2020). Hubungan Antara Empati Dengan Perilaku Prososial Pada Bystander Untuk Menolong Korban Bullying. Psikologi Konseling, 17(2), 789. https://doi.org/10.24114/konseling.v17i2.22091

Published
2024-02-01