Strategi Digital Public Relations Instagram dalam Membangun Brand Awareness Saat Pandemi Covid-19

  • Endi Dwi Kurnia Prodi Ilmu Komunikasi, Sekolah Tinggi Ilmu Komunikasi InterStudi
  • Sigit Pramono Hadi Program Studi Ilmu Komunikasi Sekolah Tinggi Ilmu Komunikasi InterStudi
Keywords: Digital Public Relations, Brand Awareness, Instagram

Abstract

Abstract. Covid-19 or also known as CoronaVirus Disease 2019 is transmitted through human-to- human interaction. During Covid-19 pandemic there are many problems related to mental health, because during the pandemic of Covid-19 people are encouraged to do their activities at home. These prolonged restrictions have affected social and economic changes in life. So that the use of internet media or social media becomes an important center in finding or disseminating all kinds of information. The rise of social media platforms in the field of mental health in Indonesia has given birth to new ways to build audience awareness in social media, especially Instagram. Ibunda is an organization that focuses on mental health services and the welfare of the Indonesian people through psychological and technological innovations. Ibunda takes advantage of the existence of today's advanced technology, including internet-based technology or Instagram social media to reach awareness of their customers or the public. The main purpose of this research is to find out the digital public relations strategy of Ibunda as a service in the field of mental health in social media, especially Instagram to build Brand Awareness during the Covid-19 Pandemic. The type of research used is descriptive. The results of this research are divided into 2 strategies which are credibility and consistency in building brand awareness as a mental health service through Instagram social media.

Abstrak. Covid-19 atau bisa disebut juga dengan Coronavirus Disease 2019 ditularkan melalui interaksi manusia ke manusia. Selama pandemi Covid-19 terjadi peningkatan beberapa masalah yang mengganggu kesehatan jiwa maupun kesehatan mental, dikarenakan selama pandemi Covid-19 masyarakat dihimbau untuk melakukan aktivitas atau kegiatannya di rumah. Pembatasan yang berkepanjangan ini telah mempengaruhi perubahan sosial dan ekonomi dalam kehidupan. Sehingga penggunaan media internet maupun media sosial menjadi pusat penting dalam mencari atau menyebarluaskan segala macam informasi. Maraknya platform media sosial dibidang kesehatan mental di Indonesia melahirkan cara-cara baru untuk membangun awareness audiens dalam media sosial khususnya Instagram. Ibunda adalah salah satu organisasi yang berfokus pada layanan kesehatan mental dan kesejahteraan masyarakat Indonesia melalui inovasi psikologi dan teknologi. Ibunda memanfaatkan keberadaan teknologi canggih saat ini, termasuk teknologi berbasis internet atau media sosial Instagram untuk menjangkau awareness atau kesadaran pelanggan mereka atau masyarakat. Tujuan utama penelitian ini untuk mengetahui strategi digital public relations Ibunda sebagai layanan dibidang kesehatan mental di dalam media sosial khususnya Instagram untuk membangun Brand Awareness saat Pandemi Covid-19. Selain itu, penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode pengumpulan data primer dan sekunder. Jenis penelitian yang digunakan adalah secara deskriptif. Hasil dari penelitian ini bahwa, ada dua strategi dari teori Implementing the Strategy yang paling difokuskan atau diperhatikan oleh Ibunda yaitu, kredibilitas dan konsistensi dalam membangun brand awareness sebagai layanan kesehatan mental melalui media sosial Instagram.

References

[1] Tampubolon, M., Silalahi, F., & Siagian, R. (2021). Covid-19 and Mental Health Policy in Indonesia. In ASEAN Journal of Psychiatry (Vol. 22, Issue 1).
[2] Rininta Oktaviani. (2018). Pembentukan Purchase Intention Kuliner Melalui Online Review Zomato. Universitas Indonesia. 1–24;
[3] Yumikosari, M. A., & Purnama, H. (2017). Strategi Cyber Public Relations Website E-Marketplace (Studi Deskriptif Pada Website E-Marketplace Jual Beli Hasil Laut Pasarlaut.com). Jurnal Komunikasi, Vol.3(No.1);
[4] Puspitarini, D. S., & Nuraeni, R. (2019). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Media Promosi. Jurnal Common, 3(1). https://doi.org/10.34010/common.v3i1.1950;
[5] Aji, P. M., Nadhila, V., & Sanny, L. (2020). Effect Of Social Media Marketing On Instagram Towards Purchase Intention: Evidence From Indonesia’s Ready-To-Drink Tea Industry. International Journal of Data and Network Science, 4(2). https://doi.org/10.5267/j.ijdns.2020.3.002;
[6] Tritama, H. B., & Tarigan, R. E. (2016). The Effect of Social Media to the Brand Awareness of a Product of a Company. CommIT (Communication and Information Technology) Journal, 10(1). https://doi.org/10.21512/commit.v10i1.1667;
[7] Shabbir, M. Q., Khan, A. A., & Khan, S. R. (2017). Brand Loyalty Brand Image and Brand Equity: the Mediating Role of Brand Awareness. International Journal of Innovation and Applied Studies, 19(2).
Published
2023-10-27