Representasi Bullying pada Drama Korea The Penthouse

  • Melinda Maliki Public Relations, Ilmu Komunikasi
  • M. E. Fuady Public Relations, Ilmu Komunikasi
Keywords: Representasi, Bullying, Drama The Penthouse

Abstract

Abstract. Film has become a widely used medium for education, information and entertainment. This bullying phenomenon is often made into a Korean drama, which has become a daily consumption for the global community. One of the Korean dramas that raises the phenomenon of bullying in the school environment with a fairly high rating is a Korean drama entitled The Penthouse. This drama shows how the lives of children who are in the best art education school, Cheong Ah Art School. Students who are considered underprivileged will become victims of bullying by their schoolmates because they have a different social status from the others. Based on this phenomenon, the research questions are as follows: (1) What is the denotation meaning of bullying in the Korean drama The Penthouse? (2) What is the connotation of bullying in the Korean drama The Penthouse? (3) What is the myth of bullying in the Korean drama The Penthouse? The method used in this study is a qualitative research method using a semiotic analysis of the Roland Barthes model which analyzes in two stages, namely the denotation and connotation stages. The results of this study indicate that strength, power and wealth are a person's perspective and attitude to act. The parties who have the power and authority have power over the opposite party. Physical abuse, humiliation and bad stigma are things that bullies often face. Bullying has been considered as a habit that is commonplace and commonplace. The need for cooperation between stakeholders such as the government, the private sector, educational institutions and the community to be able to break this bullying habit.

Abstrak. Film menjadi media yang banyak digunakan untuk media pendidikan, informasi dan hiburan. Fenomena bullying ini kerap diangkat menjadi drama Korea sudah menjadi konsumsi sehari-hari bagi masyarakat global. Salah satu drama Korea yang mengangkat fenomena bullying di lingkungan sekolah dengan rating yang cukup tinggi adalah drama Korea yang berjudul The Penthouse. Drama ini memperlihatkan bagaimana kehidupan anak-anak yang berada di sekolah pendidikan seni terbaik, Sekolah Seni Cheong Ah. Siswa yang dianggap kurang mampu akan menjadi korban perundungan oleh teman-teman sekolahnya karena memiliki status sosial yang berbeda dari yang lainnya. Berdasarkan fenomena tersebut, maka pertanyaan penelitian sebagai berikut: (1) Bagaimana makna denotasi dari bullying dalam drama Korea The Penthouse? (2)  Bagaimana makna konotasi dari bullying dalam drama Korea The Penthouse? (3) Bagaimana mitos dari bullying dalam drama Korea The Penthouse? Metode yang digunakan dalam penelitian ini yaitu menggunakan metode penelitian kualitatif dengan menggunakan analisis semiotika model Roland Barthes yang menganalisis secara dua tahap, yaitu dengan tahap denotasi dan konotasi. Hasil penelitian ini menunjukan bahwa kekuatan, kekuasaan dan kekayaan merupakan cara pandang dan sikap seseorang bertindak. Pihak-pihak yang mempunyai kekuatan dan kekuasaan bersikap kuasa atas pihak sebaliknya. Siksaan fisik, hinaan serta stigma buruk merupakan hal yang sering dihadapi oleh perundung. Bullying sudah dianggap seperti sebuah kebiasaan yang biasa dan lumrah. Perlunya kerjasama antar stakeholders seperti pemerintah, swasta, lembaga pendidikan dan masyarakat untuk bisa memuts kebiasaan bullying ini.

Published
2022-07-29