Media Sosial sebagai Komunikasi Pemasaran Bumi Aki Heritage

  • Rafki Novariza Ilmu Komunikasi, Fakultas Ilmu Komunikasi, Universitas Islam Bandung
  • Tresna Wiwitan Ilmu Komunikasi, Fakultas Ilmu Komunikasi, Universitas Islam Bandung
Keywords: Komunikasi Pemasaran, Media Sosial, Instagram

Abstract

Abstract. Marketing communications is an effort to convey messages or information to the public, especially consumers as targets regarding the existence of products on the market. Conveying a message here means promoting a product to consumers. Here the researcher uses a promotional mix known as the promotional mix, namely advertising, face-to-face selling (personal selling), sales promotion, public relations and publicity (publicity and public relations), and direct marketing (direct marketing). ). This research focuses on the Instagram social media account from Bumi Aki Heritage as marketing communication. This research aims to determine content planning, making photos and captions as well as evaluating the use of Instagram social media. This research uses qualitative methods with a descriptive analysis approach. Researchers used three data collection techniques, namely interviews, observation and literature study. The results of this research show that Bumi Aki Heritage's marketing communications activities in building brand image and brand positioning via Instagram involve all elements of the marketing mix, namely product, price, place and promotion. Where the product concept, price, place and promotional activities carried out can provide a good image for Bumi Aki Heritage. Then, in carrying out marketing communications, Bumi Aki Heritage makes good use of the features on Instagram, such as the Instagram story feature, highlights feature, photo or video upload feature, caption and hashtag features.

Abstrak. Komunikasi pemasaran merupakan usaha untuk menyampaikan pesan atau informasi kepada public terutama konsumen sebagai sasaran mengenai keberadaan produk di pasar. Menyampaikan pesan disini maksudnya yaitu mempromosikan suatu produk kepada konsumen. Disini peneliti menggunakan bauran promosi yang dikenal sebagai ( promotional mix) yaitu iklan (advertising), penjualan tatap muka (personal selling), promosi penjualan (sales promotion), hubungan masyarakat dan publisitas (publicity and public relations), serta pemasaran langsung (direct marketing). Penelitian ini fokus di akun media sosial Instagram dari Bumi Aki Heritage sebagai komunikasi pemasaran. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perencanaan konten, pembuatan foto dan caption serta evalusi dari penggunaan media sosial Instagram tersebut. Penelitian ini menggunakan metode kualitati dengan pendekatan analisis deskriptif. Peneliti menggunakan tiga Teknik pengumpulan data, yaitu wawancara, observasi dan studi kepustakaan. Hasil penelitian ini didapat menunjukan bahwa kegiatan komunikasi pemasaran bumi Aki Heritage dalam membangun brand image dan brand positioning melalui Instagram melibatkan semua elemen bauran pemasaran atau marketing mix, yakni product, price, place, dan promotion. Dimana konsep produk, harga, tempat, dan kegiatan promosi yang dilakukan, dapat memberikan citra yang baik bagi Bumi Aki Heritage. Kemudian dalam melakukan komunikasi pemasaran, Bumi Aki Heritage memanfaatkan dengan baik fitur-fitur yang ada di Instagram, seperti fitur Instagram story, fitur highlights, fitur unggahan foto atau video, fitur caption dan hastag.

References

McCusker, K., & Gunaydin, S. (2015). Research using qualitative, quantitative, or mixed methods and choice based on the research. Perfusion. DOI: 10.1177/0267659114559116

Sofaer, S. (1999). Qualitative methods: what are they and why use them?. Health services research, 34(5 Pt 2), 1101.

Sugiyono. 2014. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Tjiptono, Fandy. (2008). Marketing Strategy. CV. Andi Offset . Yogyakarta

Dzahabiyyah, T. P., Nur, T., & Noviar, A. (2024). Beauty Standard dalam Komunitas : Sudut Pandang Remaja Berniqab dalam Memandang Body Goals. Jurnal Riset Public Relations, 4(1), 23–30. https://doi.org/10.29313/jrpr.v4i1.3761

Mardianti, S. P., & Suherman, M. (2024). Hubungan Personal Branding pada Instagram @Ganjar_Pranowo dengan Minat Memilih Ganjar sebagai Presiden. Jurnal Riset Public Relations, 4(1), 49–56. https://doi.org/10.29313/jrpr.v4i1.3826

Tanditha, T. K., Sani, A., & Hafiar, H. (2024). Destination Branding Desa Wisata Alamendah Melalui Media Sosial Instagram A R T I C L E I N F O. Jurnal Riset Public Relations, 4(1), 7–14. https://doi.org/10.29313/jrpr.v4i1.3679

Published
2024-08-14