Efektivitas Media Edukasi Instant Messaging untuk Meningkatkan Pengetahuan tentang Pencegahan Hipertensi pada Tenaga Kependidikan

  • Sritasya Annisa Pramesti Pendidikan Dokter, Universitas Islam Bandung
  • Yusuf Heriady
  • Susan Fitriyana
Keywords: instant messaging, hipertensi, tenaga kependidikan

Abstract

Abstract. Health promotion efforts need to be done to reduce the risk of hypertension in administration staff. This study was conducted to determine the effectiveness of instant messaging use as a media in health education about hypertension prevention. This is a quasi-experimental research with pre-test and post-test control group design. A total of 56 respondents were collected using simple random sampling. Respondents were divided into two groups, namely the test group and the control group. The test group was given education using instant messaging media while the control group was given education using video conference media as a substitute for face-to-face health education. Each group was given pre-test and post-test questionnaires to assess knowledge before and after education. The results were tested using the Mann-Whitney and Wilcoxon tests with the Statistical Product and Service Solutions application. The results of data analysis showed an increase in knowledge of 43% in the test group and 38% in the control group. Although there is a difference in the percentage, the significancy test of the delta increase in the score of the two groups shows a p-value of 0.317 (p-value > 0.05) which indicates that there is no significant difference between the two groups. Instant messaging applications can effectively increase knowledge about hypertension prevention in administration staff. The use of features in the applications can be used to improve the respondents’ cognitive aspects. There was no significant difference between the efficacy of the media use in both groups. Differences in the percentage in score increase may result from differences of age and sex characteristics of the respondents.

Abstrak. Upaya promosi kesehatan perlu dilakukan untuk menurunkan risiko terjadinya hipertensi pada tenaga kependidikan. Penelitian ini dilakukan untuk mengetahui efektivitas penggunaan media instant messaging dalam edukasi tentang pencegahan hipertensi pada tenaga kependidikan. Jenis penelitian ini adalah eksperimen semu dengan desain penelitian pre-test and post-test control group design. Responden berjumlah 56 orang yang dikumpulkan menggunakan teknik probability sampling dengan jenis simple random sampling. Responden dibagi menjadi dua kelompok, yaitu kelompok uji dan kelompok kontrol. Kelompok uji diberikan edukasi menggunakan media instant messaging sementara kelompok kontrol diberikan edukasi menggunakan media video conference sebagai pengganti edukasi secara tatap muka. Masing-masing kelompok diberikan kuesioner pre-test dan post-test untuk menilai pengetahuan sebelum dan sesudah edukasi. Hasil kuesioner diuji menggunakan uji Mann-Whitney dan Wilcoxon dengan aplikasi Statistical Product and Service Solution. Hasil analisis data menunjukan adanya peningkatan pengetahuan sebesar 43% pada kelompok uji dan 38% pada kelompok kontrol. Walaupun terdapat perbedaan dalam presentase, uji signifikansi dari delta peningkatan nilai pada kedua kelompok menunjukan hasil p value 0,317 (p value >0,05) yang menandakan tidak adanya perbedaan yang signifikan antara dua nilai yang diuji. Aplikasi instant messaging dapat secara efektif meningkatkan pengetahuan tentang pencegahan hipertensi pada tenaga kependidikan. Penggunaan fitur pada aplikasi instant messaging dapat dipergunakan untuk meningkatkan aspek kognitif responden. Tidak ada perbandingan peningkatan nilai yang signifikan antara dua kelompok uji. Perbedaan dalam presentase peningkatan nilai dapat diakibatkan dari perbedaan karakteristik usia dan jenis kelamin dari responden.

Published
2022-01-28