Hubungan Durasi Total Penggunaan Gadget Perhari dengan Kejadian Computer Vision Syndrome pada Mahasiswa Selama Pembelajaran Jarak Jauh di Masa Pandemi COVID-19

  • Salsabila Berlianisa Kedokteran
  • Nanan Sekarwana
  • R. Kince Sakinah
Keywords: Computer Vision Syndrome, Durasi Total, Mahasiswa FK

Abstract

Abstract. Since the government imposed PSBB during the Covid-19 pandemic, all people have been indirectly required to remain productive in carrying out all their activities, without exception for students who must continue their studies through online lectures. For students, gadgets are media that can support online lectures during the implementation of the PSBB. Gadgets are electronic devices that have practical functions. In addition to producing images and writing, this gadget emits wave radiation such as UV rays and X-rays. Computer Vision Syndrome (CVS) also known as visual fatigue or digital eye strain, is a combination of eye and vision related problems with prolonged use of gadgets. The purpose of this study was to analyze the total duration of gadget use per day with the incidence of computer vision syndrome in FK Unisba students' class of 2018 during distance learning during the COVID-19 pandemic. Collecting data using a questionnaire through a goggle form that has been validated and analyzed using bivariate analysis with the chi-square method. This research was conducted at FK Unisba with the subject being FK Unisba students' class 2018. This type of research is quantitative research with analytical observational methods accompanied by a cross-sectional approach for the period March–September 2021.The result for this research,  the total duration of gadget use carried out by FK Unisba students' batch 2018 is >120 minutes per day or 2 hours continuously with a percentage of 100% (sig. o, ooo 0.05). This means that there is a relationship between the total duration of gadget use per day and the incidence of computer vision syndrome.

Abstrak. Sejak diberlakukan pembatasan sosial berskala besar (PSBB) oleh pemerintah di masa pandemi Covid-19, semua masyarakat secara tidak langsung dituntut agar tetap produktif menjalani segala aktivitasnya tanpa terkecuali bagi mahasiswa yang harus tetap melanjutkan perkuliahannya melalui perkuliahan daring. Gadget merupakan media yang dapat menunjang perkuliahan daring selama diberlakukannya PSBB. Gadget adalah peranti elektronik yang memiliki fungsi praktis. Selain mengeluarkan gambar dan tulisan, gadget juga mengeluarkan radiasi gelombang seperti sinar UV dan sinar X. Computer Vision Syndrome (CVS) atau yang dikenal dengan istilah visual fatigue atau digital eye strain merupakan kombinasi masalah  pada mata dan penglihatan yang terkait dengan penggunaan gadget yang berkepanjangan. Tujuan penelitian ini untuk menganalisis  hubungan durasi total penggunaan gadget perhari dengan kejadian Computer Vision Syndrome pada mahasiswa selama pembelajaran jarak jauh di masa pandemi Covid-19. Penelitian ini dilakukan di FK Unisba dengan subjek yaitu mahasiswa FK Unisba angkatan 2018. Jenis penelitian ini adalah penelitian kuantitatif dengan metode observasional analitik yang disertai dengan pendekatan cross sectional periode Maret – September 2021. Pengambilan data menggunakan kuesioner dalam bentuk goggle form yang telah tervalidasi dan di analisis menggunakan analisis bivariat dengan metode chi-square. Hasil penelitian menunjukan total durasi penggunaan gadget yang dilakukan oleh mahasiswa FK Unisba angkatan 2018 yaitu >120 menit per hari atau 2 jam secara terus menerus dengan persentase 100% (sig. o,ooo < 0,05). Artinya terdapat hubungan antara durasi total penggunaan gadget per hari dengan kejadian computer vision syndrome.

Published
2022-01-28