Manfaat Bedside Teaching bagi Pendidikan Klinis Dokter Muda di Laboratorium Klinik Ilmu Kesehatan Anak RS Pendidikan FK Unisba

  • Wiwiek Setiowulan Prodi Pendidikan Dokter, Fakultas Kedokteran, Universitas Islam Bandung, Indonesia
  • Lisa Adhia Garina Laboratorium Klinik Ilmu Kesehatan Anak, Fakultas Kedokteran, Universitas Islam Bandung
  • Diana Rahmi Laboratorium Klinik Ilmu Kesehatan Anak, Fakultas Kedokteran, Universitas Islam Bandung
  • Mia Kusmiati Medical Education Unit, Fakultas Kedokteran, Universitas Islam Bandung, Indonesia
Keywords: Bedside Teaching, Preseptor, Umpan Balik

Abstract

Abstract. Bedside teaching (BST) is an essential method in clinical learning for medical students which enables them to practice clinical skills and professional behavior through direct interaction with patients. However, a process that supposed to be patient examination by the student, observed and given feedback by the preceptor, now has been transformed into case presentation and discussion of the examination result being performed without preceptor’s observation. This results in the lack of feedback that is needed as correction and learning modality. The aim of this study is to obtain evaluation from medical students regarding efficacy and benefit of BST where the patient examination is observed and given feedback by preceptor. This study uses a descriptive observational method with medical students assigned to Pediatric Department FK Unisba RS Muhammadiyah Bandung during July – October 2023 recruited as the subjects. Using a total sampling method, we obtained 36 medical students. Study results: BST with patient examination being observed and given feedback by preceptor is effective and highly beneficial according to the students. This method is still preferred under time constraint of the preceptor, compared to case presentation and discussion of patient examination result. If the preceptor is unable to observe patient examination completely, half of the subjects suggest ward round as BST method, while the rest prefer case presentation and discussion. Conclusion: BST with patient examination being observed and given feedback by preceptor is considered very important by the medical students.

Abstrak. Bedside teaching (BST) adalah metode pembelajaran yang esensial pada pendidikan tahap profesi kedokteran sebagai sarana melatih keterampilan klinis dan perilaku profesional melalui interaksi langsung dengan pasien. Namun demikian, BST yang seharusnya berupa pemeriksaan pasien oleh dokter muda yang didampingi oleh preseptor kini banyak beralih menjadi presentasi dan diskusi dari hasil pemeriksaan yang dilakukan secara mandiri. Akibatnya, dokter muda tidak memperoleh umpan balik saat memeriksa pasien, yang dibutuhkan sebagai bentuk koreksi dan sarana pembelajaran. Penelitian ini bertujuan memperoleh evaluasi dokter muda mengenai efektivitas dan manfaat BST dengan didampingi dan diberi umpan balik oleh preseptor saat pemeriksaan pasien serta preferensi metode BST dalam kondisi terbatas. Penelitian menggunakan metode observasional deskriptif dengan subjek penelitian dokter muda yang menjalani rotasi di Lab Klinik Ilmu Kesehatan Anak FK Unisba RS Muhammadiyah Bandung periode Juli – Oktober 2023 yang diambil dengan tehnik total sampling. Didapatkan subjek dokter muda 36 orang. Hasil penelitian: BST berupa pemeriksaan pasien yang didampingi dan diberi umpan balik oleh preseptor memiliki efektivitas dan manfaat yang tinggi menurut dokter muda. Metode ini lebih dipilih dalam kondisi keterbatasan waktu preseptor, dibandingkan presentasi dan diskusi hasil pemeriksaan pasien. Bila preseptor berhalangan mendampingi pemeriksaan pasien secara lengkap, sebagian dokter muda memilih ronde besar sebagai metode BST, sedangkan sebagiannya lagi memilih metode presentasi kasus. Simpulan: BST berupa pemeriksaan pasien dengan didampingi dan diberi umpan balik oleh preseptor memiliki manfaat penting bagi dokter muda.

References

Asani M. Bedside teaching: An indispensable model of patient-centred teaching in undergraduate medical education. Niger J Basic Clin Sci 2014;11:57-61.

Blaschke AL, Rubisch HPK, Schindler AK, Berberat PO, Gartmeier M. How is modern bedsite teaching structured? A video analysis of learning content, social and spatial structures. BMC Med Educ 2022;22:790.

Cox K. Planning bedside teaching-2. Preparing before entering the wards. Med J Aust 1993;158:355-7.

Malu AO. Universities and medical education in Nigeria. Niger Med J 2010;51:84-8.

Reichman F, Browning FE, Hinshaw JR. Observations of undergraduate clinical teaching in action. J Med Educ 1964;39:147-63.

Crumlish CM, Yialamas MA, McMahon GT. Quantification of undergraduate clinical teaching in action. J Hosp Med 2009;4:304-7.

Indraratna PL, Greeup LC, Yang T ×. Bedside teaching in Australian Clinical schools: A national study. J Biomed Educ 2013. Tersedia di: http://dx.doi.org/10.1155/2013/ 948651

Hassan AB, El-Agroudy A, Shehata MH, Almoawda MA, Atwa HS. Adaptation of clinical teaching during teh COVID-19 pandemic: Perspectives of medical students and faculty members. Adv Med Educ Pract. 2022;13:883-92.

Published
2024-03-15