Penerapan Strategi Pembelajaran CTL Pada Mata Pelajaran Fiqih kelas V SDN 128 Haurpancuh Kota Bandung

  • Sri Indah Lestari Pendidikan Agama Islam Fakultas Tarbiyah dan Keguruan
  • Nan Rahminawati Prodi Pendidikan Agama Islam Fakultas Tarbiyah dan Keguruan
Keywords: Kata Kunci: Strategi, Pembelajaran, Contextual Teaching and Learning (CTL), Pendidikan Agama Islam, Fiqih

Abstract

Abstract. The problem at SDN 128 Haurpancuh Bandung City is the low interest of students in learning which tends to be boring, and less interesting. The choice of applying CTL learning by teachers is very important and necessary so that learning becomes more optimal and runs effectively. This research is a formulation of the problem is about how to determine learning objectives, how the teaching approach system, how to determine methods, techniques, and procedures in learning and how to determine the criteria for the success of the Contextual Teaching and Learning (CTL) learning process in Islamic Religious Education (PAI) subjects of Fiqh class V at SDN 128 Haurpancuh Bandung City. This research method is categorized as field research. Data collection methods used participant observation, in-depth interviews, and documentation. Data analysis techniques are carried out starting from data reduction, data presentation, and drawing conclusions. To test the validity of the data, an extension of presence, triangulation, and clarification with informants were carried out. The results showed that the results of the application of Contextual Teaching and Learning (CTL) learning strategies in learning Fiqh can improve student learning outcomes at SDN 128 Haurpancuh Bandung City in the 2022/2023 academic year, among others: in student learning motivation and interest in learning increased. This is supported by the availability of a good learning environment and adequate facilities / infrastructure.

Keywords: Strategy, Learning, Contextual Teaching and Learning (CTL), Islamic Religious Education, Fiqh

Abstrak. Masalah yang ada di SDN 128 Haurpancuh Kota Bandung adalah rendahnya minat belajar siswa yang cenderung membosankan, dan kurang menarik. Pemilihan dengan menerapkan pembelajaran CTL oleh guru sangatlah penting dan diperlukan agar pembelajaran menjadi lebih optimal dan berjalan secara efektif. Penelitian ini yang menjadi rumusan masalah adalah tentang bagaimana penetapan tujuan p embelajaran, bagaimana sistem pendekatan pengajaran, bagaimana penetapan metode, teknik, dan prosedur dalam pembelajaran serta bagaimana penetapan kriteria keberhasilan proses pembelajaran Contextual Teaching and Learning (CTL) pada mata pelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) pelajaran Fiqih kelas V di SDN 128 Haurpancuh Kota Bandung. Metode penelitian ini termasuk kategori penelitian lapangan. Metode pengumpulan data menggunakan observasi partisipan, wawancara mendalam, dan dokumentasi. Teknik analisis data dilakukan mulai dari reduksi data, penyajian data, dan menarik kesimpulan. Untuk menguji keabsahan data dilakukan perpanjangan kehadiran, triangulasi, dan klarifikasi dengan informan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa hasil dari penerapan strategi pembelajaran Contextual Teaching and Learning (CTL) dalam pembelajaran Fiqih dapat meningkatkan hasil belajar siswa di SDN 128 Haurpancuh Kota Bandung Tahun Pelajaran 2022/2023 antara lain: pada motivasi belajar siswa serta minat dalam belajar meningkat. Hal ini di dukung dengan tersedianya lingkungan belajar yang baik dan sarana/prasarana yang mencukupi.

Kata Kunci: Strategi, Pembelajaran, Contextual Teaching and Learning (CTL), Pendidikan Agama Islam, Fiqih

References

[1] Asrori, M. (2016). Pengertian, Tujuan Dan Ruang Lingkup Strategi Pembelajaran. Madrasah, 6(2), 26. https://doi.org/10.18860/jt.v6i2.3301
[2] Dianisa, I. (2020). Efektivitas Model Pembelajaran Contextual Teaching and Learning Dalam Meningkatkan Hasil Belajar PAI Kelas V SD Negeri Wates 4 Kota Magelang.
[3] Hidayat, M. (2012). Pendekatan Kontekstual dalam Pembelajaran. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699. http://ejournal.iainpurwokerto.ac.id/index.php/insania/article/view/1500/1098
[4] Nasution, W. N. (2017). STRATEGI PEMBELAJARAN. Medan: Perdana Publishing.
[5] Paham Ginting, S. H. S. (2008). Filsafat Ilmu Dan Metode Riset. In Gastronomía ecuatoriana y turismo local. (Vol. 1, Issue 69). https://www.researchgate.net/profile/Syafrizal-Helmi/publication/315652846_Filsafat_Ilmu_dan_Metode_Riset/links/58d7ebc7aca2727e5e06abbf/Filsafat-Ilmu-dan-Metode-Riset.pdf
[6] Syafruddin, I. (2022). Strategi pembelajaran dalam Alquran. Strategi Pembelajaran Dalam Alquran.
[7] Teaching, S. C. (2022). Attractive : Innovative Education Journal. 4(3).
Published
2023-08-14