Nilai-Nilai Pendidikan Akhlak dari Hadits Riwayat Bukhari tentang Rasa Malu sebagai Cabang Iman
Abstract
Abstract. Morals in Islamic teachings are very important in everyday life, especially when dealing with muamalah, both muamalah to Allah subhanahu wa ta'ala and to his fellow creatures. Shame is a moral that must be owned by a Muslim, because shame is the parent of goodness, especially in modern times like this where crime is rife due to the lack of shame that a Muslim has. Therefore, in the hadith of the Prophet SAW narrated by Bukhari, he reported that taste is a branch of faith. Therefore the aims of this study are: (1) To find out the opinion of the scholars regarding the hadiths of Bukhari's history about shame as a branch of faith. (2) To know the essence of the hadith history of bukhari (3) To find out the views of scholars regarding the development of shameful morals. (4) To find out the values of shame moral education contained in the hadith of the history of Bukhari as a branch of faith towards the development of shame morals within the scope of Muslim society. The method used in this study is a descriptive analysis method, by examining the syarah of hadith and some data related to problem solving in this study (literature review). Based on the hadith, there are several educational values contained in shame, namely as follows : (1) The importance of moral development in children and adolescents. (2) The importance of shame moral education as a motivation to stay away from behavior that violates norms and fosters a culture of shame in society. (3) The importance of education and development regarding shameful morals can cultivate humans in guarding the mind, guarding the stomach and all its contents, remembering death, and being ascetic towards the world and its contents. (4) The role of shame moral education is to decorate and beautify it with commendable traits, namely shyness.
Keywords: Morals, Shame, Branch of Faith, Moral Education, Bukhari Hadith
Abstrak. Akhlak dalam ajaran Islam merupakan hal yang sangat penting dalam kehidupan sehari-hari khususnya ketika sedang bermuamalah, baik bermuamalah kepada Allah subhanahu wa ta’ala maupun kepada sesama makhluk-Nya. Rasa malu menjadi akhlak yang wajib dimiliki oleh seorang muslim, karena rasa malu menjadi induk dari sebuah kebaikan, terlebih di zaman modern seperti ini yang marak terjadikejahatan disebabkan kurangnya rasa malu yang dimiliki seorang muslim. Oleh karena itu, dalam hadits rasulullah shalallahu ‘alayhi wa sallam yang diriwayatkan oleh Bukhari, beliau mengabarkan bahwa rasa adalah cabang keimanan. Maka dari itu tujuan dari penelitian ini adalah: (1) Untuk mengetahui pendapat dan para ulama mengenai hadits riwayat bukhari tentang rasa malu sebagai cabang iman. (2) Untuk mengetahui esensi yang terkandung dalam Hadits riwayat Bukhari. (3) Untuk mengetahui pandangan para pakar pendidikan mengenai pembinaan akhlak malu. (4) Untuk mengetahui nilai-nilai pendidikan akhlak rasa malu yang terkandung dalam hadits riwayat bukhari sebagai cabang iman terhadap pembinaan akhlak malu dalam ruang lingkup masyarakat muslim. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode deskriptif analisis, dengan cara mengkaji syarah hadits dan beberapa data yang berkaitan dengan pemecahan masalah pada penelitian ini (kajian pustaka).Berdasarkan hadits tersebut maka terdapat beberapa nilai-nilai pendidikan yang terkandung dalam rasa malu yaitu sebagai berikut: (1) Pentingnya pembinaan akhlak malu untuk mencapai kesempurnaan iman. (2) Pentingnya rasa malu pendidikan akhlak malu sebagai motivasi untuk menjauhi perilaku yang melanggar norma dan menumbuhkan budaya malu di masyarakat. (3) Pentingnya pendidikan dan pembinaan mengenai akhlak malu dapat menjaga akal pikiran, menjaga perut beserta segala isinya, mengingat kematian, dan zuhud terhadap dunia dan isinya. (4) Peran pendidikan akhlak malu untuk menghias serta mempercantik dengan sifat terpuji yakni sifat malu.
Kata Kunci: Akhlak, Rasa Malu, Cabang Iman, Pendidikan Akhlak, Hadits Bukhari.
References
2. Alhamuddin A. Merawat Jiwa Menjaga Tradisi : Dzikir Dan Amal Thariqah Qadiriyah Naqsabandiyah Dalam Rehabilitasi Korban NAPZA Sebagai Terapis Ala Islam Nusantara. S o s i a l B u d a y a : M e d i a K o m u n i k a s i I l m u - I l m u S o s i a l d a n B u d a y a , [Internet]. 2015 Jan [cited 2022 Jul 18];12(1):1–11. Available from: http://ejournal.uin-suska.ac.id/index.php/SosialBudaya/article/view/1927/1337
3. Farmawati C. Al-Haya’ Dalam Perspektif Psikologi Islam: Kajian Konsep Dan Empiris. Jurnal Studia Insania. 2021;8(2):99.
4. Alhamuddin A. Desain Pembelajaran Untuk Mengembangkan Kecerdasan Majemuk Siswa Sekolah Dasar. 2016;2(2):180–201.
5. Asqalani IH. Fathul Baari. In 1449. p. 85–9.
6. An-nawawi I. Al-Minhaj Fi Syahri Shahih Muslim bin Al-Hajjaj. In Baitul Afkar Al-Dauliyah [International Ideas Home]; 2013. p. 473–8.
7. Al-Qazwini I. Jami’ Li Syu’ab al-Iman. 2013. 228–231 p.
8. Alhamuddin A, Zebua RSY. Perceptions of Indonesian Students on the Role of Teachers in Offline and Online Learning During the Covid-19 Pandemic Period. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran. 2021 Dec 11;7(4):834.
9. Alhamuddin A, Surbiantoro E, Dwi Erlangga R. Character Education in Islamic Perspective. 2022.
10. Alifuddin M, Alhamuddin A, Rosadi A, Amri U. Understanding Islamic Dialectics in The Relationship with Local Culture in Buton Architecture Design. KARSA: Journal of Social and Islamic Culture. 2021 Jun 30;29(1):230–54.
11. Alhamuddin Alhamuddin, Abdul Rohman, Ahmad Fanani. Developing a Project-Based Learning Model for Slow Learners in Higher Education. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia. 2022 Apr 15;6(2):86–96.
12. Alhamuddin A, Inten DN, Adwiyah R, Murniati A, Fanani A. Academic Fraud during the Covid-19 Pandemic for High School Students. Indonesian Journal of Islamic Education Studies (IJIES). 2023 Jan 31;5(2):233–51.
13. Sumihatul S, Dan U, Wafi A. Metode-Metode Praktis dan Efektif dalam Mengajar Al-Quran bagi Anak Usia Dini. In: Proceedings of The 2nd Annual Conference on Islamic Early Childhood Education [Internet]. Yogyakarta : Study Program of Islamic Education for Early Childhood, Faculty of Tarbiyah and Teaching Science, State Islamic University Sunan Kalijaga, Yogyakarta; 2017. p. 121–34. Available from: http://ejournal.uin-suka.ac.id/tarbiyah/conference/index.php/aciece/aciece2
14. Nurul Huda U, Azhary Y, Dewantara D, Brigjend Hasan Basry JH, Utara B, Banjarmasin K. Impulse and Momentum Linear Teaching Materials with Al-Quran Verses to Practice Problem Solving Skills of Students: Practicality and Effectiveness. 2022; Available from: https://doi.org/10.30599/jipfri.v6i2.1304
15. Alhamuddin A, Andi Murniati, Eko Surbiyantoro, Dewi Mulyani. Developing Core Competencies for Islamic Higher Education in Indonesia in the Era of Industrial Revolution 4.0. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia. 2021 Mar 28;5(2):136–52.
16. Alhamuddin A. 4-Kurikulum Pendidikan Tinggi Keagamaan Islam Mutu Dan Relevansi. 2016;3(April):1–15.
17. Alifuddin M, Alhamuddin A, Nurjannah N. School of Anak Laut (Sea Children): Educational Philanthropy Movement in Bajo Community of Three-Coral World Center. Jurnal Iqra’ : Kajian Ilmu Pendidikan. 2021 Jun 2;6(1):164–79.
18. Musaddin NH, Zulkifli H. Kaedah-kaedah Pengajaran Guru Kelas al-Quran dan Fardu Ain (KAFA) dalam Mengajar Tilawah al-Quran [Kelas al-Quran dan Fardu Ain (KAFA) Teacher’s Teaching Methods in Teaching al-Qur’an Recitation]. BITARA International Journal of Civilizational Studies and Human Sciences [Internet]. 2023;6(2):16–27. Available from: http://www.bitarajournal.com
19. Alhamuddin A, Hamdani FFRS, Tandika D, Adwiyah R. Developing Al-Quran Instruction Model Through 3a (Ajari Aku Al-Quran or Please Teach Me Al-Quran) To Improve Students’ Ability in Reading Al-Quran At Bandung Islamic University. International Journal of Education. 2018;10(2):95–100.
20. Alhamuddin, Hamdani FFRS. Hidden Curriculum: Polarisasi Pesantren dalam Upaya Membentuk Kesalehan Individu Dan Sosial (Case Study Pondok Modern Darussalam Gontor Ponorogo). AL-MURABBI: Jurnal Studi Kependidikan dan Keislaman [Internet]. 2018;5(1):50–65. Available from: http://ejournal.kopertais4.or.id/mataraman/index.php/murabbi/article/view/3351
21. Alhamuddin, Fanani A, Yasin I, Murniati A. Politics of Education in Curriculum Development Policy in Indonesia from 1947 to 2013: A Documentary Research. Jurnal Pendidikan Islam. 2020 Jun 28;9(1):29–56.