Pengaruh Model Pembelajaran Jigsaw untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran PAI di SD Pratama
Abstract
Abstract. This research aims to determine the effect of learning motivation using the jigsaw learning model in PAI subjects in grade 4 elementary school. The research objectives are: (1) to find out how students' learning motivation is before using the jigsaw learning model in PAI subjects (2) to find out how students' learning motivation is after using the jigsaw learning model in PAI subjects, (3) to find out how much influence the model has jigsaw learning in increasing learning motivation in PAI subjects. The research method used is a quasi-experimental method with a non-equivalent control group design. The subjects of this study were grade 4 students who used the jigsaw learning model. Data analysis technique using paired sample t test. The research results show that: (1) Motivation before using the jigsaw learning model can be seen from the average (mean) of the experimental class of 54.31 and the control class of 53.69. (2) Students' learning motivation after using the jigsaw learning model can be seen from the average (mean) in the experimental class which increased by 60.31 compared to the control class which was 53.81. (3) It can be seen from the SPSS output. It is known that the 2-tailed significance is 0.001 because the significance is <0.05 then H0 is rejected and H1 is accepted, also seen from tcount 7.931 > ttable 2.131 then H0 is rejected and H1 is accepted. So it can be concluded that there is a difference in motivation before and after treatment using the jigsaw learning model, and looking at the average (mean) it can be seen that the average after is 60.31 higher than before using the jigsaw learning model 54.31. The jigsaw learning model has proven effective in increasing student learning motivation in elementary schools.
Abstrak. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh motivasi belajar dengan menggunakan model pembelajaran jigsaw pada mata pelajaran PAI di kelas 4 SD. Dengan tujuan penelitian yaitu: (1) untuk mengetahui bagaimana motivasi belajar siswa sebelum menggunakan model pembelajaran jigsaw pada mata pelajaran PAI (2) untuk mengetahui bagaimana motivasi belajar siswa sesudah menggunakan model pembelajaran jigsaw pada mata pelajaran PAI, (3) untuk mengetahui seberapa pengaruh model pembelajaran jigsaw dalam meningkatkan motivasi belajar pada mata pelajaran PAI. Metode penelitian yang digunakan adalah metode eksperimen semu dengan rancangan non-equivalent control group design. Subyek penelitian ini adalah siswa kelas 4 yang menggunakan model pembelajaran jigsaw. Teknik analisis data menggunakan uji t sampel berpasangan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: (1) Motivasi sebelum menggunakan model pembelajaran jigsaw dapat dilihat dari rata-rata (mean) kelas eksperimen sebesar 54,31 dan kelas kontrol sebesar 53,69. (2) Motivasi belajar siswa setelah menggunakan model pembelajaran jigsaw dilihat dari rata-rata (mean) pada kelas eksperimen menjadi meningkat sebesar 60,31 dibanding kelas kontrol sebesar 53,81.(3) Dapat dilihat dari keluaran SPSS. diketahui signifikansi 2-tailed sebesar 0,001 karena signifikansinya < 0,05 maka H0 ditolak dan H1 diterima, juga dilihat dari thitung 7,931 > ttabel 2,131 maka H0 ditolak dan H1 diterima. Sehingga dapat disimpulkan bahwa terdapat perbedaan motivasi sebelum dan sesudah perlakuan menggunakan model pembelajaran jigsaw, dan dilihat dari rata-rata (mean) terlihat bahwa rata-rata sesudahnya 60,31 lebih tinggi dari sebelum menggunakan model pembelajaran jigsaw 54,31. Model pembelajaran jigsaw terbukti efektif dalam meningkatkan motivasi belajar siswa di Sekolah Dasar
References
Fathurrahman P. Visi Pendidikan Islam Dalam Sistem Pendidikan Nasional. Alqalam. 2002;19(95):5.
Tsaniyatus Sa’diyah. Penerapan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Karakter Pribadi Yang Islami. KASTA : Jurnal Ilmu Sosial, Agama, Budaya dan Terapan. 2022;2(3):148–59.
Muhamad Azin, Eko Subiantoro. Penerapan Metode Role Playing Mata Pelajaran PAI dalam Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa. Jurnal Riset Pendidikan Agama Islam. 2023 Dec 25;113–20.
Sutiah. Nizamia Learning Center. 2019 [cited 2023 May 22]. BUDAYA BELAJAR DAN INOVASI PEMBELAJARAN PAI - Google Books. Available from: https://www.google.co.id/books/edition/BUDAYA_BELAJAR_DAN_INOVASI_PEMBELAJARAN/HqbsDwAAQBAJ?hl=id&gbpv=1&dq=rendahnya+motivasi+belajar+pai&pg=PA210&printsec=frontcover
Darwanto. PENINGKATAN MOTIVASI DAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPS DENGAN MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STAD PADA SISWA KELAS IXF DI SMPN 1 KUSAN HILIR. LENTERA Jurnal Ilmiah Kependidikan. 2019;14(2):1–23.
Alhamuddin A, Hamdani FFRS, Tandika D, Adwiyah R. Developing Al-Quran Instruction Model Through 3a (Ajari Aku Al-Quran or Please Teach Me Al-Quran) To Improve Students’ Ability in Reading Al-Quran At Bandung Islamic University. International Journal of Education. 2018;10(2):95–100.
Adwiyah R, Alhamuddin A, Hamdani FFRS, Triwardhani IJ. Commercialization of Inorganic Waste-based Eco Friendly Creative Products to Improve Living Standard of Women Street Vendors in Cikapundung. 2019;307(SoRes 2018):526–8.
Alhamuddin A, Inten DN, Mulyani D, Suganda AD, Juhji J, Prachagool V, et al. Multiple intelligence-based differential learning on critical thinking skills of higher education students. International Journal of ADVANCED AND APPLIED SCIENCES [Internet]. 2023 Aug;10(8):132–9. Available from: http://www.science-gate.com/IJAAS/2023/V10I8/1021833ijaas202308015.html
Alhamuddin, Hamdani FFRS. Hidden Curriculum: Polarisasi Pesantren dalam Upaya Membentuk Kesalehan Individu Dan Sosial (Case Study Pondok Modern Darussalam Gontor Ponorogo). AL-MURABBI: Jurnal Studi Kependidikan dan Keislaman [Internet]. 2018;5(1):50–65. Available from: http://ejournal.kopertais4.or.id/mataraman/index.php/murabbi/article/view/3351
Alifuddin M, Suarni, Alhamuddin, Fanani A. Religious Education in the Mitigation Space: The Significance of the Muhammadiyah Enlightenment Movement for West Sulawesi Earthquake Survivors. Jurnal Pendidikan Islam . 2022;11(1):61–74.
Alhamuddin, Fanani A, Yasin I, Murniati A. Politics of Education in Curriculum Development Policy in Indonesia from 1947 to 2013: A Documentary Research. Jurnal Pendidikan Islam. 2020 Jun 28;9(1):29–56.
Nuriten D, Mulyani D, Alhamuddin, Permatasari AN. Kearifan Lokal Sebagai Media Pendidikan Karakter Antikorupsi pada Anak Usia Dini Melalui Strategi Dongkarak. Integritas Jurnal Anti Korupsi [Internet]. 2016;2(1):135–54. Available from: https://acch.kpk.go.id/id/jurnal-integritas-volume-02/nomor-1
Syahril Lukman; Mohammad Gamal Rindarjono; Puguh Karyanto. Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw dan STAD Terhadap Hasil Belajar Geografi Ditinjau dari Motivasi Belajar Siswa Kelas VIII SMP Negri 1 Jatinom Klaten Tahun Pelajaran 2013/2014. Jurnal GeoEco. 2016;2:114–27.
Alifuddin M, Alhamuddin A, Nurjannah N. School of Anak Laut (Sea Children): Educational Philanthropy Movement in Bajo Community of Three-Coral World Center. Jurnal Iqra’ : Kajian Ilmu Pendidikan. 2021 Jun 2;6(1):164–79.
Alhamuddin A, Surbiantoro E, Dwi Erlangga R. Character Education in Islamic Perspective. 2022.
Alifuddin M, Alhamuddin A, Rosadi A, Amri U. Understanding Islamic Dialectics in The Relationship with Local Culture in Buton Architecture Design. KARSA: Journal of Social and Islamic Culture. 2021 Jun 30;29(1):230–54.
Alhamuddin A, Dermawan O, Azis H, Erlangga RD. Character Education Based on Minangkabau Local Wisdom. Hayula: Indonesian Journal of Multidisciplinary Islamic Studies. 2022 Jul 28;6(2):185–204.
Alhamuddin Alhamuddin, Abdul Rohman, Ahmad Fanani. Developing a Project-Based Learning Model for Slow Learners in Higher Education. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia. 2022 Apr 15;6(2):86–96.
Alhamuddin A, Aziz H, Nur Inten D, Mulyani D. Pemberdayaan Berbasis Asset Based Community Development (ABCD) untuk Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru Madrasah di Era Industri 4.0. International Journal of Community Service Learning. 2020;4(4):321–31.
Triwardhani IJ, Alhamuddin A, Adwiyah R, Putra RP. The use of social media in product marketing activities of micro, small and medium enterprises. Vol. 38, Int. J. Productivity and Quality Management. 2023.
Alhamuddin A, Inten DN, Adwiyah R, Murniati A, Fanani A. Academic Fraud during the Covid-19 Pandemic for High School Students. Indonesian Journal of Islamic Education Studies (IJIES). 2023 Jan 31;5(2):233–51.
Alhamuddin A, Andi Murniati, Eko Surbiyantoro, Dewi Mulyani. Developing Core Competencies for Islamic Higher Education in Indonesia in the Era of Industrial Revolution 4.0. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia. 2021 Mar 28;5(2):136–52.
Alhamuddin A, Adwiyah R, Fatwa F, Hamdani RS, Irwansyah S. Empowerment of Cassava Farmers Through Processing of Local Potential Based on Home Industry [Internet]. 2020 [cited 2022 Jul 2]. Available from: https://www.atlantis-press.com/proceedings/sores-19/125935295
Alhamuddin A. TRANSDICIPLINARY : MODEL PENGEMBANGAN KURIKULUM BERORIENTASI KEBUTUHAN Alhamuddin. 2017;2:55–64.
Alhamuddin, Alhamuddin, Bukhori B. The Effect of Multiple Intelligence-Based Instruction on Critical Thinking of Full Day Islamic Elementary Schools Students. 2016;21(1):31–40.
Alhamuddin A. Politik Kebijakan Pengembangan Kurikulum di Indonesia Sejak Zaman Kemerdekan Hingga Reformasi (1947-2013). Jakarta: Prenada Kencana; 2019. 121 p.
Alhamuddin A. Politik Kebijakan Pengembangan Kurikulum di Indonesia Sejak Zaman Kemerdekan Hingga Reformasi (1947-2013). Jakarta: Prenada Kencana; 2019.
Alhamuddin A. Studi Perbandingan Kurikulum Pendidikan Dasar Negara Federasi Rusia dan Indonesia. 2017;3(2):2406–775.
Alhamuddin A. Desain Pembelajaran Untuk Mengembangkan Kecerdasan Majemuk Siswa Sekolah Dasar. 2016;2(2):180–201.
Alhamuddin A. Abd Shamad al-Palimbani’s Islamic education concept: Analysis of Kitab Hidayah al-Sālikin fi Suluk Māsālāk lil Muttāqin. Qudus International Journal of Islamic Studies. 2018;6(1):89–102.
Alhamuddin A. 4-Kurikulum Pendidikan Tinggi Keagamaan Islam Mutu Dan Relevansi. 2016;3(April):1–15.
Alhamuddin A. Abd Shamad al-Palimbani’s Islamic education concept: Analysis of Kitab Hidayah al-Sālikin fi Suluk Māsālāk lil Muttāqin. Qudus International Journal of Islamic Studies. 2018;6(1).
Alhamuddin A, Zebua RSY. Perceptions of Indonesian Students on the Role of Teachers in Offline and Online Learning During the Covid-19 Pandemic Period. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran. 2021 Dec 11;7(4):834.