Usulan Perencanaan Perawatan Mesin Panda Menggunakan Metode Reliability Centered Maintenance (RCM) II

  • Ilham Fajar Trihartono Teknik Industri, Universitas Islam Bandung
  • Puti Renosori Teknik Industri, Universitas Islam Bandung
  • Nita P.A Hidayat Teknik Industri, Universitas Islam Bandung
Keywords: Reliability Centered Maintenance

Abstract

Abstract. PT.Remaja Rosdakarya is a company engaged in graphics. The production process begins with the pre-print, print, and post-print processes. The post-printing process often results in defective products that are detrimental to the company from a material and financial perspective. The product defect is caused by damage to engine components. In the post-print division there are several machines, namely letter, vbf, panda. Panda machine has the highest downtime compared to other machines, which is 592.46 hours for 3 years. In the current condition, the company is still implementing a corrective maintenance strategy where the machine will be repaired when there is damage. This causes high machine downtime, downtime will disrupt the running of the production line because the machine must stop when repairs are carried out. High downtime will reduce machine reliability and increase maintenance costs. Based on these problems, it is necessary to implement preventive maintenance with the reliability centered maintenance method ii in order to obtain the expected machine reliability and reduce maintenance costs. Based on the results of data processing, there are 3 critical components on the panda machine, namely bushing glue roller, carbon vane rietschle, and shaft gear glue pot. Based on the expected reliability value of 90%, the bushing component must be maintained for 465 hours or 59 days. Carbon components 633 hours or 80 days, shaft components 320 hours or 40 days. A maintenance scheme is made based on maintenance intervals to find the smallest maintenance costs. The selected scheme is scheme 5 with the lowest total cost of Rp. 126.083570, - with a component reliability value of 90% for bushings and carbon, and 86.16% for shaft gear components.

Abstrak. PT.Remaja Rosdakarya adalah perusahaan yang bergerak di bidang grafika. Proses produksi diawali dengan proses pra cetak, cetak, dan pasca cetak. Pada proses pasca cetak seringkali menghasilkan produk cacat yang merugikan perusahaan dari sisi material dan finansial. Produk defect tersebut disebabkan karena kerusakan komponen mesin. Pada divisi pasca cetak terdapat beberapa mesin yaitu hurauf, vbf, panda. Mesin Panda memiliki downtime yang paling tinggi dari mesin lainnya  yaitu sebesar 592,46 jam selama 3 tahun. Pada kondisi saat ini perusahaan masih menerapkan strategi perawatan korektif dimana mesin akan diperbaiki ketika ada kerusakan. Hal ini yang menyebabkan downtime mesin tinggi, downtime akan mengganggu jalannya lini produksi karena mesin harus berhenti ketika dilakukan perbaikan. Tingginya downtime akan menurunkan kehandalan mesin dan meningkatkan biaya pemeliharaan. Berdasarkan permasalahan tersebut, maka harus dilakukan penerapan preventive maintenance dengan metode  reliability centered maintenance ii guna mendapatkan kehandalan mesin yang diharapkan dan mengurangi biaya perawatan. Berdasarkan hasil pengolahan data, terdapat 3 komponen kritis pada mesin panda yaitu bushing glue roller, carbon vane rietschle,dan shaft gear glue pot. Berdasarkan nilai keandalan yang diharapkan perushaaan sebesar 90%, maka komponen bushing harus dilakukan perawatan selama 465 jam sekali atau 59 hari. Komponen carbon 633 jam sekali atau 80 hari, komponen shaft 320 jam sekali atau 40 hari. Dibuat skema pemeliharaan berdasarkan interval pemeliharaan untuk mencari biaya perawatan terkecil. Skema terpilih adalah skema 5 dengan total cost terendah sebesar Rp.126.083.570,- dengan nilai keandalan komponen 90% untuk bushing dan carbon, serta 86,16% untuk komponen shaft gear.

Published
2022-01-21