Analisis Minat Mahasiswa Fakultas Dakwah Unisba Menjadi Pegiat Dakwah
Studi pada Mahasiswa Komunikasi Penyiaran Islam Fakultas Dakwah Universitas Islam Bandung yang Menjadi Volunteer dalam Kegiatan “Dakwah Mengabdi”
Abstract
Abstract. Da'wah is a necessity for mankind, especially Muslims. Because preaching is one way to invite and call on people to do good. The phenomenon of rapid technological development has shifted the interest of students to spend more time using social media compared to da'wah activities in general, including social service outreach to the community. Based on this phenomenon, research with the title ANALYSIS OF INTERESTS OF STUDENTS OF THE FACULTY OF DAKWAH UNISBA BECOME DAKWAH ACTIVITIES (Studies of Islamic Broadcasting Communication Students of the Da'wah Faculty of Bandung Islamic University Who Become Volunteers in "Dakwah Serves" Activities). By using qualitative research methods and data collection techniques through semi-structured interviews with 8 volunteers for the "Dakwah Serving" activity, and through literature study. This study aims to find out the motives of students choosing the Da'wah Faculty of Unisba, the interest of Unisba Faculty of Da'wah students to become da'wah activists before participating in "Dakwah Serving" activities, "Dakwah Serving" activities can increase student motivation to become da'wah activists. The results of this study are (1) Two things are the motives of students in choosing the Da'wah Faculty, namely in terms of da'wah and Islam, (2) students have not thought of becoming a da'wah activist. (3) as a whole the "Dakwah Serving" activities direct students to increase motivation to become da'wah activists.
Keywords: da'wah, interest, motivation
Abstrak. Dakwah merupakan kebutuhan bagi umat manusia terutama umat muslim. Karena dakwah adalah salah satu cara untuk mengajak dan menyeru manusia untuk melakukan kebaikan. Fenomena perkembangan teknologi yang pesat menggeser minat para mahasiswa menjadi lebih banyak menghabiskan waktunya memakai sosial media dibandingkan dengan kegiatan dakwah pada umumnya termasuk bakti sosial terjun ke masyarakat. Berdasarkan fenomena tersebut, penelitian dengan judul ANALISIS MINAT MAHASISWA FAKULTAS DAKWAH UNISBA MENJADI PEGIAT DAKWAH (Studi Pada Mahasiswa Komunikasi Penyiaran Islam Fakultas Dakwah Universitas Islam Bandung Yang Menjadi Volunteer Dalam Kegiatan “Dakwah Mengabdi”). Dengan menggunakan metode penelitian kualitatif dan Teknik pengumpulan data melalui tahap wawancara semi terstruktur kepada 8 orang volunteer kegiatan “Dakwah Mengabdi”, dan melalui studi pustaka. Penelitian ini bertujuan mengetahui motif mahasiswa memilih Fakultas Dakwah Unisba, minat mahasiswa Fakultas Dakwah Unisba menjadi pegiat dakwah sebelum mengikuti kegiatan “Dakwah Mengabdi”, kegiatan “Dakwah Mengabdi” dapat meningkatkan motivasi mahasiswa menjadi pegiat dakwah. Hasil dari penelitian ini adalah (1) Dua hal yang menjadi motif mahasiswa dalam memilih Fakultas Dakwah yaitu dalam hal dakwah dan keislamannya, (2) para mahasiswa belum terpikirkan menjadi seorang pegiat dakwah. (3) secara menyeluruh kegiatan “Dakwah Mengabdi” mengarahkan para mahasiswa kepada peningkatan motivasi menjadi pegiat dakwah.
Kata kunci : dakwah, minat, motivasi
References
Aep Kusnawan (2009). Manajemen Pelatihan Dakwah. Jakarta. Rineka Cipta. Hal. 16
Artikel. Shafa Nurillah, Rodliyah Khuza’I, M Fauzi Arif (2019). Efektivitas Dakwah Majelis Taklim Masjid Ukhwatul Islam Terhadap Minat Mahasiswa Indekos Dalam Mengikuti Kajian di Taman Sari Atas Bandung. Bandung
Enjang AS, Aliyudin (2009). Dasar-Dasar Ilmu Dakwah. Bandung. Widya Padjadjaran. Hal. 1-3
https://docplayer.info/213378874-Instrumen-penelitian-kualitatif-sri-sugiarsi.html
Moh Ali Aziz (2009). Ilmu Dakwah. Jakarta. Kencana Prenada Media Group. Hal. 422
Samiaji Sarosa, M Info (2017). Penelitian Kualitatif Dasar-Dasar. Jakarta. Indeks