Strategi Dakwah dalam Meningkatkan Pemahaman Keislaman Jama’ah Melalui Pengajian di Masjid Al-Hidayah Kecamatan Bungbulang Garut

  • Intan Nabila Putri Pamungkas Universitas Islam Bandung
  • Komarudin Shaleh
  • Hendi Suhendi
Keywords: Dakwah, Strategi, Akhlak, Jamaah, Pengajian

Abstract

Abstract. This research focuses on the strategies of Islamic preaching aimed at enhancing the understanding of morality among the congregation, particularly in the field of character ethics, through study circles (pengajian) at Masjid Al-Hidayah. The research questions formulated in this study are as follows: 1) How is the understanding of morality among the congregation in the Bungbulang district? 2) What are the study circle programs conducted at Masjid Al-Hidayah? 3) What are the strategies employed in the Islamic preaching at Masjid Al-Hidayah? The objective of this research is to investigate the strategies implemented at Masjid Al-Hidayah and identify the factors that hinder or support the preaching strategies in enhancing the congregation's understanding of Islam. This study adopts a descriptive qualitative approach with communication as the main focus. The data for this research were collected through direct observation, documentation, and interviews with the administrators and participants of the study circles.The results of this research reveal that the Islamic preaching strategies implemented at Masjid Al-Hidayah to enhance the understanding of Islam's teachings on morality have followed the stages outlined in the existing theories. The preaching strategies encompass the careful selection of relevant materials needed for character development, promoting social connections (silaturrahmi), and fostering noble character traits (akhlaqul karimah). All study circle programs have been well-coordinated and executed as expected, including monthly study circles. The SWOT analysis of the study circles at Masjid Al-Hidayah indicates that its strengths and opportunities outweigh weaknesses and threats, largely due to the proactive evaluation and future-oriented planning conducted by the administrators.

Abstrak. Penelitian ini berfokus kepada bagaiamana strategi dakwah dalam meningkat pemahamaan keislam jamaah khususnya dalam bidang akhlak melalui pengajian di masjid Al-hidayah. Rumusan masalah dalam penelitian ini yaitu; 1) bagaiamana pemahaman keislaman jamaah tentang akhlak dikecamatan Bungbulang, 2) bagaimana program pengajian di masjid Al-hidayah. 3) bagaimana startegi dakwah pengajian masjid Al-hidayah. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaiamana startegi yang di terapkan di masjid al-hidayah dan apa saja faktor penghambat dan pendukung startegi dakwah pengajian dalam meningkatkan pemahaman keislaman jamaah. Jenis penelitian ini deskriftif kualitatif dengan pendekatan dan komunikasi, dalam penelitian ini penulis menggunakan metode pengumpulan data, sumber data. Pengumpulan data dilakukan observasi langsung, dokumentasi, wawancara dengan pengurus dan jamaah pengajian. Hasil penelitian ini menunjukan bahwa strategi dakwa melalui pengajian masjid Al-hidayah dalam meningkatkan pemahaman keislaman sudah memenuhi tahapan-tahapan sesuai teori yang ada, dari strategi dakwah yang dilakukan dalam pemilihan materi yang di butuhkan, dakwah dengan silaturhami dan meningkat akhlakul karimah, semua materi telah di sepakati oleh pengurus, dalam setiap program dakwah pengajian masjid al-hidayah berjalan sesuai dengan apa yang di harapkan seperti pengajian bulanan. Dari hasil analis swot pengajian masjid Al-hidayah di ketahui bahwa lebih besar kekuatan yang dimiliki dari pada kelemahan dan ancaman, hal ini karna pengurus mengantisipasi masa depan dengan melakukan evaluasi.

References

Ahmad Fatoni, L. M. (2019). Juru Dakwah Yang Cerdas Dan Mencerdaskan. Jakarta: Siraja, Cetakan pertama.
Aripudin, A. (2018). Dakwah Antarbudaya. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Awaludin, P. (2008). Metodelogi Dakwah. Semarang: rasail.
Aziz, M. A. (2004). Ilmu dakwah. Jakarta: Penanda media.
Bambang, M. (2015). Psikologi komunikasi dakwah. Bandung: Simbioasa Rekataman Media.
Dindin, H. (2001). Dakwah Aktual. Jakarta: Gemma Insani press.
Herdiansyah, H. (2015). Wawancara obesrvasi dan focus groups sebagai intrument pengolahan data. Jakarta: Rajawali Pers.
KEMENAG. (2002). Qur'an.
Munir, A. S. (2009). Ilmu dakwah. Jakarta: Amzah.
Nazir, M. (2012). Metodelogi Penelitian. Jakarta: Penanda Media.
Subagyo, J. (2004). Metode penelitian dalam teori dan praktek. Jakarta: Rineka Cipta.
Wahidi, S. (2012). Pengantar Ilmu dakwah. Jakarta: Rajawali pers.
Published
2023-08-07