Personal Branding Seleb Tiktok Ridho Ghabil dalam Meningkatkan Eksistensi Diri

  • Riksan Satya Anugrah Universitas Islam Bandung
  • Yulianti
Keywords: personal branding, social media, media sosial

Abstract

Abstract. All individuals have characteristics in themselves, these characteristics are considered as a differentiator from each individual and will create uniqueness in themselves as attractiveness and self-development. Because it shapes personal branding, many people do it nowadays, plus current technological advances, namely the many platforms social mediathat aretools personal branding in this era. People are competing to form personal branding a distinctiveto show their potential because in today's era people are competent to gain existence. The purpose of this study is to find out how the formation of personal branding in the 3 dimensions of chip bell according to Mcnally & Speak, namely competence, standard, and style. Then to find out how the existence of self that was obtained after personal branding was formed on Tiktok social media. This study uses descriptive quantitative research methods, and the data obtained were obtained from interviews with one of the tiktok celebrities, namely Ridho Ghabil with the @abilo_ss tiktok account. Other data were also obtained through observations, documentation, and literature studies.The results of the research that Abilo has competence in lipsyncing, has a consistent standard of content creation on a scheduled basis, and has a cheerful and expressive personal style. As a result of the personal branding that Abilo has formed, he has gained an existence that benefits him and has made himself known more widely on several platforms media.

Abstrak.  Seluruh individu memiliki ciri khas pada dirinya masing-masing, ciri khas tersebut dinilai sebagai suatu pembeda dari setiap individu dan akan membuat keunikan pada dirinya sebagai daya tarik dan pengembangan diri. Karena hal tersebut membentuk personal branding banyak dilakukan oleh orang-orang saat ini, ditambah kemajuan teknologi saat ini yaitu banyaknya platform media sosial yang menjadi alat personal branding pada era ini. Orang-orang berlomba-lomba membentuk personal branding yang khas untuk menujukkan potensi dalam dirinya karena di era sekarang orang-orang berkompetensi untuk mendapatkan eksistensi. Tujuan dari penelitian ini untuk mengetahui bagaimana pembentukan personal branding dalam 3 dimensi chip bell menurut Mcnally&Speak yaitu kompetensi, standar,dan gaya. Lalu untuk mengetahui bagaimana eksistensi diri yang di peroleh setelah personal branding itu dibentuk di media sosial Tiktok. Penelitian ini menggunakan metode penelitian deskriptif kuantitatif, dan data yang didapatkan diperoleh dari hasil wawancara terhadap salah satu selebriti tiktok yaitu Ridho Ghabil dengan akun tiktok @abilo_ss. Data lain juga didapatkan melalui hasil observasi,  dokumentasi, serta studi kepustakaan.Hasil penelitian menunjukkan bahwa Abilo memiliki kompetensi dalam bidang lipsync, memiliki standar dalam konsistensi pembuatan konten secara terjadwal, dan memiliki gaya pribadi yang ceria, dan ekspresif. Hasil dari personal branding yang Abilo bentuk ia mendapatkan eksistensi diri yang menguntungkannya dan membuat dirinya dikenal lebih luas lagi di beberapa platform media.

Published
2022-01-21