Strategi Komunikasi Pemasaran Radio Anak Muda dalam Meningkatkan Minat Calon Pengiklan Dimasa Pandemi Covid-19

  • M Diki Ramadan Diki Communication Management
  • Endri Listiani Manajemen Komunikasi
Keywords: Radio, Komunikasi Pemasaran, Program Siaran

Abstract

Abstract. Play99ers radio is a commercial radio whose entire activities are supported by income from advertising services, developments in communication technology and the Covid-19 pandemic conditions also affect client interest in advertising on radio, so this changes the marketing communication strategy carried out by radio play99ers. Therefore, the authors are interested in conducting research on How Youth Radio Marketing Communication Strategies in Increasing Interest of Prospective Advertisers During the Covid-19 Pandemic including planning management using marketing communications, reasons and processes for implementing marketing communications, then the obstacles and carrying capacity experienced in its implementation. Then using the marketing communication mix theory according to Kotler and Keller includes Advertising/advertising, Sales promotion/sales promotion, Events and Experiences, Public Relations and Publicity, Online and Social Media Marketing, Direct and Database Marketing, and Personal Selling/Personal Selling. The research method uses a qualitative case study approach, so that the disclosure of the object of research is carried out naturally and in accordance with the facts. The results that the researchers got after going through the interviews, documentation, observation and library studies concluded that planning using marketing communications by radio players was good enough, by offering the concept of live on air broadcast programs and events with complete promotional packages, prices adjusted to the candidate's budget. advertisers, collaborate with third parties and use supporting media other than radio. This then provides advantages and uniqueness in the form of concept flexibility that can be adapted to the needs of potential advertisers during the covid-19 pandemic. Then the reason the process was carried out was because it was considered effective enough to be designed in such a way through discussions with members of the marketing division of radio play99ers with the aim of gaining cooperation with clients. technically rainy weather, poor internet quality during promotions, cancellation of meetings by clients and the COVID-19 pandemic condition. While the carrying capacity is good communication, neat appearance, showing branding from radio, and the use of internet-based social media to reach a larger audience.

Abstrak. Radio play99ers merupakan radio komersil yang seluruh kegiatanya ditunjang oleh pendapatan dari hasil jasa periklanan, perkembangan teknologi komunikasi dan kondisi pandemic covid-19 turut memengaruhi minat klien dalam beriklan di radio, sehingga hal tersebut mengubah strategi komunikasi pemasaran yang dilakukan oleh radio play99ers. Maka dari itu penulis tertarik untuk melakukan penelitian mengenai Bagaimana Strategi Komunikasi Pemasaran Radio Anak Muda dalam Mengingkatkan Minat Calon Pengiklan Dimasa Pandemi Covid-19 meliputi manajemen perencanaan menggunakan komunikasi pemasaran, alasan dan proses pelaksanaan komunikasi pemasaran, kemudian kendala dan daya dukung yang dialami dalam pelaksanaanya. Kemudian menggunakan teori bauran komunikasi pemasaran menurut Kotler dan Keller mencakup Advertising/iklan, Sales promotion/promosi penjualan, Events and Experiences, Public Relation and Publicity, Online and Social Media Marketing, Direct and Database Marketing, dan Personal Selling/Penjualan Pribadi. Metode penelitian menggunakan metode kualitatif pendekatan studi kasus, sehingga pengungkapan objek penelitian dilakukan secara natural dan sesuai dengan fakta. Hasil yang peneliti dapatkan setelah melalui tahap wawancara, dokumentasi, observas dan studi Pustaka menyimpulkan bahwa perencanaan menggunakan komunikasi pemasarana oleh radio play99ers sudah cukup baik, dengan menawarkan konsep program siaran live on air dan event dengan paket promosi yang lengkap, harga yang disesuaikan dengan budget calon pengiklan, melakukan kerjasama dengan pihak ketiga dan menggunakan media pendukung selain radio. Hal tersebut kemudian memberikan keunggulan dan keunikan berupa fleksibilitas konsep yang bisa disesuaikan dengan kebutuhan calon pengiklan pada saat pandemic covid-19. Kemudian alasan Proses tersebut dilakukan karena dirasa cukup efektif dirancang sedemikian rupa melalui diskusi dengan anggota divisi marketing radio play99ers dengan tujuan untuk memperoleh kerjasama dengan klien Kemudian kendala yang dialai yaitu lambatnya pengambilan keputusan dari klien, kurangnya kesadaran akan eksistensi radio, kurangnya SDM radio play99ers, kendala teknis cuaca hujan, kualitas internet yang kurang baik pada saat promosi, pembatalan meeting oleh klien dan kondisi pandemic covid-19. Sedangkan daya dukungnya yaitu komunikasi yang baik, penampilan yang rapih, memeperlihatkan branding dari radio, dan penggunaan media sosial berbasis internet untuk mencapai khalayak yang lebih banyak .

Published
2022-08-06