The Penggunaan Aplikasi Discord dalam Komunikasi Pemasaran Content Creator Gaming

  • Ramayandi Rizkisya Universitas Islam Bandung
  • Anne Maryani
Keywords: discord, marketing communication, content creator

Abstract

Abstract. Technological developments give rise to new types of work. One of them is creator content. Creator content can be categorized into various types, one of which is gaming creator content. A gaming content creator needs viewers as well as subscribers to grow his channel. Especially the new content creator gaming. Therefore it is necessary to have content marketing communications. One of the media that can be used for marketing is Discord. Because the Discord application is mostly used by game lovers. This study aims to determine the marketing communication process carried out by gaming content creators in the Discord application using the theory of attention, interest, desire, action (AIDA). This study used descriptive qualitative method. The subject of the research is content creators who upload their content on Youtube and have less than 10 thousand subscribers. The data collection technique used interviews with the research subjects. The data analysis technique of this research consisted of data reduction, data presentation and then drawing conclusions. The results of this study illustrate that a gaming content creator can take advantage of Discord features and successfully introduce their content to Discord users.

Abstrak. Perkembangan teknologi memunculkan jenis pekerjaan baru. Salah satunya adalah konten kreator. Konten kreator dapat dikategorikan menjadi berbagai jenis, salah satunya adalah konten kreator gaming. Seorang konten kreator gaming memerlukan penonton dan juga pelanggan untuk mengembangkan channel-nya. Terutama konten kreator gaming yang baru. Maka dari itu diperlukan adanya komunikasi pemasaran konten. Salah satu media yang dapat digunakan untuk pemasaran adalah Discord. Karena aplikasi Discord mayoritas digunakan oleh para pecinta games. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui proses komunikasi pemasaran yang dilakukan konten kreator gaming di dalam aplikasi Discord dengan menggunakan teori attention, interest, desire, action (AIDA). Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif. Subjek penelitiannya adalah konten kreator yang mengunggah kontennya di Youtube dan memiliki pelanggan kurang dari 10 ribu orang. Teknik pengumpulan datanya menggunakan wawancara kepada subjek penelitian tersebut. Teknik analisis data penelitian ini terdiri dari reduksi data, penyajian data lalu penarikan kesimpulan. Hasil penelitian ini menggambarkan bahwa seorang konten kreator gaming dapat memanfaatkan fitur-fitur Discord dan berhasil memperkenalkan kontennya ke pengguna Discord.

Published
2022-08-06